Bilforhandlere

Gør jer klar: El- og hybridbilerne vil fylde langt mere på værkstederne

På trods nogle store tilbageslag for især nybilssalget i Danmark på grund af coronakrisen, er tendensen klar: Der sælges langt flere elbiler og hybridbiler end tidligere i Danmark. Og udviklingen gælder ikke kun for helt nye biler, men også brugte.

Det betyder, at bilerne fylder mere på værkstederne, og det stiller nye krav til sikkert arbejde. Flere biler på stærkstrøm øger nemlig kravene til godkendt værktøj, afspærring, løfteudstyr, selve arbejdet på bilerne, bugsering og meget mere.

Alle skal med

Mange værksteder har for længst omlagt værkstedet, så el- og hybridbiler kan håndteres forsvarligt, men branchen er ikke i mål endnu. Det fortæller Jørgen Petersen, forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmark.

“Det er ikke alle steder i branchen, at udviklingen tages helt så alvorlig, som den bør. Man skal huske på, at ulykker med stærkstrøm kan være livsfarlige. Dertil forventer stadig flere kunder, at deres el- og hybridbiler kan serviceres og repareres forsvarligt lokalt. Så hvis man ikke allerede har omstillet værkstedet, bør man gøre det nu”, siger Jørgen Petersen.

Herunder samler AutoBranchen Danmark nogle af de vigtigste guidelines til, hvordan el- og hybridbiler håndteres korrekt udarbejdet af Industriens Branchearbejdsmiljøråd. Du kan også læse mere om vores certificering til sikkert arbejde med el- og hybridbiler.

  • Fjern ALTID alle ladestik imellem bil og ladestander/ stikkontakt.
  • Parkér bilen et tørt sted med frirum bagved eller foran bilen.
  • Overvej en handlingsplan ved eventuel brand eller ved ulykkestilfælde:
    – Bind et træktov fast i bilen, og forbered et køretøj til at trække bilen ud og væk fra brændbart materiale i tilfælde af brand. Derved minimeres risikoen for følgeskader på bygninger, da en batteribrand ikke kan forventes slukket.
    – Udpeg en person, som holder øje med mekanikeren og kan hjælpe i tilfælde af en ulykke.
  • Sørg for, at bilen ikke utilsigtet sætter i gang:
    – Tjek, at gearvælgeren står i neutral (N), og at der ikke er genstande, som kan vælte ned over speederpedalen.
    – Aktiver håndbremsen.
    – Afbryd serviceafbryderen eller fjern hovedsikringen.
    – Fjern nøglerne til bilen. Hvis nøglen er trådløs, bør batteriet fjernes, eller nøglen bør anbringes i en radiotæt beholder, fx den til Brobizz’en. Placer den i et andet rum. Vær opmærksom på, om der kan være flere nøgler. Dette kan fx være en reservenøgle.
    – Brems bilens hjul med gode bremsekiler.
  • Skal der arbejdes med elektrisk dele:
    – Foretag den påkrævede afspærring, fx rundt om hele køretøjet, og sørg for skiltning.
    – Fjern metalliske og andre elektrisk ledende dele fra påklædningen, eller skift til tørt tøj uden dele, der kan være elektrisk ledende. Benyt eventuelt en L-AUS heldragt.
    – Tag armbåndsur, fingerringe, smykker og andre lignende genstande af.
    – Fjern metalbriller eller afdæk brillerne med sikkerhedsbriller.
    af plast.
  • Fjern hovedsikringen.
  • Kontrollér, om det relevante område på køretøjet er spændingsløst eller kan gøres spændingsløst, om det er permanent spændingsførende, eller om der er spændingsførende dele i nærheden.

Kilde: Industriens Branchearbejdsmiljøråd

[/fusion_toggle]

[fusion_toggle title=”Disse farer skal I særligt holde øje med:” open=”no” class=”” id=””]

  • Den elektrisk drivlinje med alle de tilhørende komponenter er potentielt farlig, fordi I ikke kan høre, se eller lugte farer, som I typisk kan med en benzin- og dieselbil.
  • Der findes rescue sheets til nyere el- og hybridbiler, som viser, hvor potentielle risici som f.eks. højvoltbatteriet er placeret i bilen. Dette er ikke en garanti, men kan benyttes som vejledning ved arbejde på bilen.
  • Højvoltsbatteriet udgør en særlig sikkerhedsrisiko, fordi det har en høj elektrisk jævnspænding og indeholder en væsentligt større mængde energi end almindelige startbatterier.
  • Det betyder, at håndteringen kan medføre nogle helt nye farer, du skal tage stilling til.
  • På højvoltsbatteriet er der tilsluttet forskellige komponenter. Den elektriske drivmotor får forsyning fra højvoltsbatteriet gennem en sikring og gennem en elektrisk styreenhed – ofte kaldet en inverter eller konverter. Højvoltsbatteriet har sandsynligvis også forbindelse til varmeanlæg, aircondition, lader til 12V batterisystem og til hovedladeren i elbiler.
  • Berøring af beskadigede kabler kan være farligt. Har bilen karosseriskade, er det derfor vigtigt at vide, hvor de farlige kabler er placeret.
  • I nyere biler med højvoltssystem er højvoltskabler orange eller ført i orange rør.
  • Hovedkabler er oftest ført beskyttet centralt i køretøjet.

Kilde: Industriens Branchearbejdsmiljøråd