Bilforhandlere

Nærheden er topprioritet for ny ABAF-chef

Da det meste af Danmark vendte tilbage på arbejde efter nytår, satte en ny leder af ABAF-sekretariatet sig i chefstolen.

Hun har allerede hæftet sig ved, at autobranchens virksomheder er vant til en personlig og nær kontakt med ABAF, og den relation ønsker hun at fortsætte.

“Medlemmerne forventer en meget nærværende rådgivning, og mit fokus er at bevare den nærhed som ABAF altid har stået for og vise, at vi er tilgængelige. Vores medlemmer skal bruge deres tid på det, de er bedst til – nemlig deres forretning – om det så er at sælge, reparere eller lakere biler. Vores opgave er at lette arbejdet for dem og stå til rådighed, når de støder ind i juridiske problemstillinger,” siger hun og fortsætter:

“Rådgivning i regler om opsigelser, ferie, sygdom, barsel og så videre, er vores spidskompetence, så der skal vi tage medlemmerne i hånden og hjælpe dem. Det kan være alt fra et enkelt spørgsmål til sager af mere principiel karakter. Uanset om man er et mindre værksted eller en større bilforhandler, skal man have oplevelsen af, at vi er tilgængelige og yder en høj faglig rådgivning, som tager afsæt i den enkelte virksomheds forretning” siger hun videre.

32-årige Maria Barfoed er advokat med en særlig interesse og ekspertise indenfor arbejds- og ansættelsesret. Det får hun rig lejlighed til at beskæftige sig med hos medlemmerne af AutoBranchens Arbejdsgiverforening (ABAF) under Dansk Erhverv. Efter fire år i advokatfirmaet Bech-Bruun, kom den nye ABAF-chef til Dansk Erhverv, hvor hun er kommet tættere på erhvervslivet og har haft en mere direkte dialog med medlemmerne. I hendes tilfælde er det blevet til knap seks år i selskab med nogle af de største kæder inden for detailhandlen hos Dansk Erhverv. Nu vender hun så blikket mod bilbranchen og ABAF, hvor hun som noget nyt kommer til at beskæftige sig med autobranchens overenskomster.

“Hos Dansk Erhverv har jeg beskæftiget mig primært med overenskomster indenfor butiksområdet. ABAF’s overenskomster ser ganske vist lidt anderledes ud, men jeg glæder mig meget til at dykke ned i reglerne og inden længe få et mere nuanceret branchekendskab,” siger Maria Barfoed og peger på netop det, som en af ABAF’s styrker.

“Det er en stor styrke, at vi er så specialiserede og på den måde opnår et stort branchekendskab. Det er min opgave at sørge for, at det enkelte medlem føler sig hørt og hjulpet, set i lyset af at ABAF sidste år blev en del af arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv.”

Hun understreger, at den store organisation rummer en række klare fordele for AutoBranchens Arbejdsgiverforening og dens medlemmer. Dansk Erhverv giver nemlig adgang til at kunne trække på langt flere ressourcer.

“Der er en større volumen på alle områder. Der er specialister inden for arbejdsmiljø, uddannelse, medarbejderudvikling og meget andet, og så er der tilbud om deltagelse i en lang række forskellige kurser og webinarer. Så der er endnu mere rådgivning at hente, selvom det selvfølgelig er Marc Risvang og jeg, der er ABAF-medlemmernes primære kontakt og ansigterne udadtil,” siger hun.

AutoBranchens Arbejdsgiverforening kan kontaktes på telefon 33 31 45 55. Tryk derefter 1 for at komme direkte til ABAF. Telefonerne er åbne på alle hverdage klokken 8.30 til 16.30.

Kontakt

Juridisk hotline