Bilforhandlere

Sådan sælger du en bil med styr på din jura

Det her er en juraklumme skrevet af Naser Al-Zakta, jurist hos AutoBranchen Danmark og udgivet i fagavisen Motor-magasinet den 13/11 2020. 

Hvad kan du som forhandler eller værksted gøre, hvis du vil begrænse reklamationer på biler, du har solgt – eller biler, som du har haft på dit værksted?

Det er et meget almindeligt spørgsmål, vi får inde hos AutoBranchen Danmark. Men svaret er ikke altid lige til. Herunder får du nogle guides til, hvad du som forhandler eller værksted kan gøre, hvis du ønsker at begrænse antallet af reklamationer og have styr på din jura.

Salgsannoncerne er meget vigtige

Mange forhandlere og værksteder får henvendelser fra forbrugere, som klager over en mangelfuld bil eller en mangelfuld reparation. Det kan være en bil, der har kørt 15.000 km siden salget, eller siden bilen blev repareret. Og alligevel forlanger køber, at man afhjælper en opstået fejl på bilen – så hvad gør du?

Du kan selvfølgelig ringe til din brancheorganisation og blive vejledt til, hvad der vil være det bedste, du som forhandler eller værksted kan gøre. Men der er nogle tiltag, du kunne tage, så du undgår at få disse reklamationer. Det er tiltag, som sørger for, at du kan stå stærkere, hvis reklamationen tikker ind.

Den bedste måde, som du afviser en uretmæssig reklamation på, er at have styr på selve bilen og på detaljerne om bilen. Dette kan opdeles i to grene. Den ene gren omhandler oplysninger, og den anden er selve teknikken.

De faktiske oplysninger omhandler bilens funktion og dens udstyr. Vi oplever desværre, at mange forhandlere ringer til os, fordi de har solgt en bil, der var oplyst med at have Lane-assist, selv om bilen kun har autopilot eller en anden lignende feature. Man skal derfor være grundig i sin annonce og sørge for, at bilen i realiteten har de oplysninger, som den bliver markedsført med.

Egenskaber og teknik

Har bilen ikke de egenskaber, som bilen er blevet oplyst med, vil der være tale om en oplysningsmangel. Praksis fra Ankenævn for biler for oplysningsmangler fortæller, at en forhandler skal betale mellem 2.500 – 7.500 kr. pr oplysningsmangel, så det bliver hurtigt til mange penge.

De tekniske oplysninger omhandler bilens drift og historie. Når en forhandler eller et værksted har en brugt bil, som de skal have solgt, eller som de skal foretage en reparation på, kan værkstedet eller forhandleren nogle gange blive mødt med krav om, at reparationen ikke er fyldestgørende. Eller at den ikke er udført på en rigtig måde, eller at produktet var forkert installeret.

Dette kan værksteder og forhandlere undgå ved at dokumentere, hvorledes de har foretaget en reparation samt hvilke bildele, der er blevet brugt. I samme henseende kan man med god samvittighed tage billeder eller videoer af bilen både udefra og fra de områder, hvor man er i gang med at reparere.

Bilforhandlere og værksteder kan ligeledes tage billeder af fejl, som bilen har, og samtidig gøre kunden opmærksom på fejlene, før bilen sælges eller afleveres tilbage til kunden efter endt reparation. Det kan vise sig vigtigt, hvis køberen skulle nævne, at fejlene er opstået på dit værksted.

Man skal som forhandler og værksted huske på, at en forbruger kan reklamere til jer på følgende måder:

  • Hvis bilen ikke svarer til den stand, den er solgt.
  • Hvis bilen ikke svarer til de oplysninger, der er givet om den i fx annoncer eller brochurer.
  • Hvis sælgeren har undladt at oplyse om forhold, som han eller hun burde kende til.
  • Hvis bilen i øvrigt er af en ringere beskaffenhed, end hvad man med rimelighed må kunne forvente i forhold til pris, alder, kilometerstand mv.

Reklamerer en kunde til jer i henhold til en reparation eller en bil, I har solgt til dem inden for de første seks måneder, har I ligeledes bevisbyrden og skal derfor kunne bevise (såfremt I ikke ønsker at afhjælpe forholdet), at forholdet ikke var til stede på leveringstidspunktet.

Hvis det er en gammel og billig bil, der er blevet solgt, kan I ligeledes afvise kunden og sige, at det er noget, man med rimelighed må kunne forvente i forhold til den pris, alder og kilometerstand, bilen har.

Kontakt

Juridisk hotline