Det sker som følge af et lovkrav fra EU, der fordrer, at der klargøres til ladestandere ved både nybyggeri og ved større renoveringer af eksisterende ejendomme. Kravene skal senest 1. marts 2020 fremlægges i en dansk version af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
For Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, er infrastruktur afgørende i den grønne omstilling af transportsektoren i Danmark.
“Både autobranchen og bilkøbere efterlyser langsigtede planer, når det handler om at oplade el- og hybridbiler. Det kræver flere ladestandere, og her bliver især beboelsesejendomme en udfordring. Derfor er det godt, der kommer nogle ens EU-regler på området, så vi sætter skub i udviklingen”, siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.
“Hvis den grønne omstilling af vores transportsektor skal lykkes, skal forbrugere med børn, indkøb, sportsaktiviteter og arbejde kunne se hverdagen hænge sammen. Det gør den ikke uden et bredt netværk af ladestandere eller krav til opførelsen af flere end de nuværende” udtaler Gitte Seeberg.
I dag findes der omkring 160 offentlige hurtig- og lynladestandere i Danmark. En analyse fra Dansk Energi viser, at der i 2030 bliver behov for 7.500 hurtigladere (20-100 kW) fordelt ved dagligvarebutikker, indkøbscentre og ved etageejendomme rundt i de danske byer.
Herunder oplister vi de foreløbige krav til bygninger og ladestandere:
En ny byggelov fra EU betyder, at nyopførte bygninger med p-pladser skal gøres klar til ladestandere til el- og hybridbiler. De overordnede krav bliver:
- Ved beboelsesejendomme med mindst 10 p-pladser skal der forberedes ladestandere på alle parkeringspladser – typisk med tomrør i jorden, så der let kan trækkes kabler.
- I en ny bygning, som har mindst 10 parkeringspladser, og som ikke er til beboelse, skal der installeres mindst én ladestander. Hertil skal der på mindst hver femte p-plads gøres klar til en ladestander.
EU-direktivet skal omsættes til en dansk bekendtgørelse på området senest 10/3 2020.
Landestandere og eksisterende bygninger
Den nye EU-byggelov får også betydning for eksisterende bygninger. De overordnede krav bliver:
- Hvis der laves en større ombygning, og ejendomme allerede har mindst 10 p-pladser, skal der gøres klar til ladestandere på alle pladser.
- Er ejendommen ikke til beboelse, og der igen er mindst 10 p-pladser, skal der installeres mindst én ladestander og klargøres til standere på hver femte p-plads.
- Hvis ejendommen har mindst 20 p-pladser, og ikke er til beboelse, skal der som minimum opføres én ladestander. Dette krav vil også gælde, selv om ejendomme ikke undergår en stor ombygning.
Ladestanderen (erne) skal fysisk være opført senest 1/1 2025. Den danske bekendtgørelse kan dog betyde, at det skal ske hurtigere.