Bilforhandlere

Øget fokus på ulige forhold mellem værksteder og forsikringsselskaber

Efter AutoBranchen Danmark har sat fokus på det ulige forhold mellem værksteder og forsikringsselskaber, bakker DI Bilbranchen nu op om problemstillingen.

Den gode forhandling

Forhandlingsguide

Tidligere på året udgav AutoBranchen Danmark en guide til den gode forhandling med forsikringsselskaberne. (Du kan downloade og læse guiden her).  

Det skete blandt andet, fordi AutoBranchen Danmark oplever, at mange forsikringsselskaber tryner værkstederne, og at det er svært for værkstederne at få den betaling, de har krav på.  

Og nu bakker DI Bilbranchen op om problemstillingen.  

“Størrelsesforskellen mellem et stort forsikringsselskab og et gennemsnitligt skadesværksted gør, at der kan være eksempler på ulige forhold til adgangen til data, som er grundstenen for at kunne argumentere for en bestemt prisudvikling. Det kræver ressourcer, som forsikringsselskaberne har qua deres størrelse, men som mange værksteder ikke har samme mulighed for,” lyder det således fra Kenneth L. Hjort-Hansen, der er chefkonsulent i DI Bilbranchen i et interview med branchemediet InsideForsikring.   

Og DI Bilbranchens opbakning glæder Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

“Der er brug for, at vi i branchen står sammen mod forsikringsselskaberne, og at vi siger, nok er nok. Vi oplever i AutoBranchen Danmark, at man fra forsikringsselskaberne ofte prøver at spille værkstederne ud mod hinanden, og det er ikke til gavn for nogen i branchen. Det betyder, at vi er endt i en uholdbar situation, hvor for meget skadesarbejde ikke er rentabelt,” siger Nicky Bobak.  

“Der er ingen tvivl om, at det er svært at matche forsikringsselskabernes indkøbere, men der er også et behov for, at værkstederne forbereder sig bedre på forhandlingerne, så man i hvert fald giver dem kamp til stregen.” siger han videre.   

Kend udgifterne

Fra DI Bilbranchen lyder det også, at det gælder om at dokumentere ens omkostninger bedst muligt, når man skal sikre sig afregningen i forhandlingerne:   

“Vi har et klart indtryk af, at der er en betydelig sammenhæng mellem værkstedets rentabilitet i samarbejdsaftalerne og deres evne til at kunne dokumentere deres omkostningsudvikling så detaljeret som muligt. Forudsætningen for det er, at man med data i hånden kan dokumentere og regne businesscasen igennem,” siger Kenneth L. Hjort-Hansen.   

Det er Nicky Bobak enig i – og det er derfor os et af temaerne i AutoBranchen Danmarks forhandlingsguide.   

AutoBranchen Danmarks guide til den gode forhandling, der er næsten 40 sider lang, indeholder derudover alt fra regneeksempler, tips og rådgivning eller nyttig baggrundsviden.   

AutoBranchen Danmarks guide er som nævnt allerede at finde på vores hjemmeside, og bliver derudover rundsendt i fysisk form til alle medlemmer sammen med næste udgave af Magasinet Eftermarkedet, der kommer på gaden ved udgangen af måneden.

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert