Siden de nuværende bilafgifter blev forhandlet på plads i december 2019, har 2025 planmæssigt været året, hvor der skal gennemføres et ”pitstop”, hvor man gør status over bilafgifterne. Det pitstop er nu tæt på, fortæller AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg.
”Man kan tydeligt mærke, at flere af partierne er begyndt at varme op til forhandlingerne og det er også min forventning, at vi er få måneder væk fra pitstoppet. Derfor er AutoBranchen Danmark i tæt dialog med politikerne, så pitstoppet afvikles og efterfølgende implementeres på en fornuftig måde for både den grønne omstilling, branchen og forbrugerne,” siger Gitte Seeberg.
I dialogen med politikerne fokuserer AutoBranchen Danmark bl.a. på, at de planlagte afgiftsstigninger fra nytår skal reduceres, og at der skal sælges flere grønne biler i alle segmenter.
”De planlagte afgiftsstigninger på elbiler fra nytår skal reduceres, da de vil bremse salget af elbiler betydeligt. Samtidig anbefaler vi politikerne at kigge på den skævhed, der er i afgiftssystemet i dag, hvor der er store afgiftsfordele for de større og dyrere biler, hvorimod der sælges for få af mindste og billige elbiler. Samtidig har vi stort fokus på, at de brugte biler og brugtimporten af elbiler ikke bliver taberen i denne afgiftsomlægning,” fortæller Gitte Seeberg.
Branchen bør være opmærksom på afgiftsændringer
Det kommende pitstop kommer til at stille krav til autobranchen på flere områder.
”Man må forvente, at der kan komme afgiftsændringer på alle drivlinjer, som kan føre til prisforskydninger i markedet. Derfor er det værd at være ekstra opmærksom på antal og pris på sine lagerbiler samt hvilke juridiske forbehold, der er for afgiftsændringer i købs,- salgs- og leasingaftaler, fortæller Gitte Seeberg.
Medlemmer af AutoBranchen Danmark har mulighed for få juridisk bistand til sikre sig tilstrækkeligt mod afgiftsændringer.
Risikoen for prisforskydninger er i forvejen til stede, da priserne på nye pluginhybridbiler vil ændre sig markant fra 2026.
Kontakt
