Eftermarked

Skriv under på åbent brev til forsikringsselskaberne

Over 150 virksomheder i autobranchen har indtil videre skrevet under på åbent brev til forsikringsselskaberne og deres brancheorganisation. Nu inviteres resten af branchen til at skrive under.

AutoBranchen Danmark har i den seneste tid samlet underskrifter til et åbent brev til forsikringsselskaberne og deres brancheorganisation Forsikring & Pension om situationen i skadesbranchen, hvor ikke mindst en presset økonomi og mange gratis ydelser til forsikringsselskaberne giver panderynker hos mange.

Indtil videre har over 150 virksomheder, der er medlem af AutoBranchen Danmark, skrevet under på det åbne brev, og det viser ifølge Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, at der er et bredt ønske i branchen om forandring:

“I mange dele af branchen oplever både forhandlere, værksteder og autolakerere, at indkøbspresset fra forsikringsselskaberne er voldsomt og går ud over forretningens mulighed for at investere og tiltrække arbejdskraft. Det er selvsagt bekymrende for virksomheden selv, men også for branchen som sådan, og det håber jeg, at forsikringsselskaberne tager så alvorligt, at de begynder at betale bedre for de ydelser, som skadesbranchen leverer til dem,” siger Gitte Seeberg.

Selvom initiativet til det åbne brev i første omgang er taget af AutoBranchen Danmark, inviterer Gitte Seeberg nu branchens øvrige organisationer og virksomheder til at skrive under på brevet.

Håber på bred opbakning

“Forsikringsselskaberne har indtil videre haft tendens til at negligere omfanget af den utilfredshed og bekymring, der er i branchen med den nuværende situation. Antallet af underskriver viser allerede nu, at det er fejlagtigt. Men jeg håber, at endnu flere end AutoBranchen Danmarks medlemmer vil skrive under på brevet, så vi vil nu invitere resten af branchen til også at skrive under på brevet,” siger Gitte Seeberg.

Hun anfører at såvel DI Bilbranchen som SKAD også har luftet frustration over den skadesbranchens situation.

“Det ville være endnu stærkere, hvis hele branchen kunne stå sammen om dette opråb til forsikringsselskaberne,” siger hun.

Brevet med underskrivere vil blive sendt til forsikringsselskaberne og Forsikring & Pension 1. oktober, så man kan indtil da henvende sig til AutoBranchen Danmarks eftermarkedschef Nicky Bobak på nbo@abdk.dk, hvis man ønsker at være medunderskriver.

Det åbne brev kan læses herunder:

Åbent brev til forsikringsselskaberne og Forsikring & Pension

Mens motorforsikringerne i årevis har været blandt de mest lukrative forretningsområder for forsikringsselskaberne, og branchen har tjent milliarder på at forsikre danskernes biler, er økonomien hos dem, der reparerer bilerne, når skaden et sket, særdeles presset.

Det gælder både hos karrosseriværksteder, autolakerere og skadescentre.

I og med at forsikringsselskaberne er skadesbranchens suverænt største kunde, fortæller denne kontrast i indtjening om et samarbejde, som primært er til gavn for den ene part, nemlig forsikringsbranchen.

Det er uholdbart.

Og det uholdbart for begge parter.

Skadesbranchens økonomi er blevet udhulet af øgede udgifter, utilstrækkelig regulering af timepriser, krav eller forventninger om gratis ydelser og en række andre faktorer.

Den pressede økonomi er et aktuelt problem, men det er også et problem på sigt, idet dårlig økonomi gør branchen uattraktiv at arbejde i, og betyder manglende investeringer i branchen på et tidspunkt, hvor udviklingen går hurtigere end nok nogensinde før, og branchen derfor hele tiden mødes af nye krav.

Den pressede økonomi udgør også en udfordring i forhold til at tiltrække og fastholde arbejdskraft i et presset marked, hvor vækstbrancher rekrutterer branchens medarbejdere, og hvor det i forvejen er svært at sikre, at tilstrækkeligt mange unge vælger at søge ind på og gennemføre branchens uddannelser.

Vi ønsker derfor:

• at skadesbranchen samlet set tilføres flere penge pr. skade
  • reelle, årlige forhandlinger om timepriser og vilkår, samt en årlig pristalsregulering.
  • betaling for de mange gratis ydelser, der i dag gives til forsikringsselskaberne, eksempelvis lånebiler, fragt og håndtering af totalskader.
  • en mulighed for, at der er to leverandører på samme skadesreparation, så autolakerere selv kan forhandle vilkår og timepriser direkte med forsikringsselskaberne.
  • at brugen af Autotaks bliver fastholdt som vejledende. Dette kræver et opgør med forsikringsselskabernes robotter, der reelt ændrer Autotaks fra et tilbudssystem til et indkøbssystem.
  • reel indflydelse på udviklingen af Autotaks.
  • at forsikringsbranchens bæredygtighedsinitiativer ikke er spareøvelser, særligt i forhold til brugen af brugte reservedele.
  • et samlet set ligeværdigt og bæredygtigt samarbejde med forsikringsselskaberne.

Gitte Seeberg

Adm. direktør