Samlet set går det i år rigtig godt for nyvognssalgets af elbiler. År-til-dato er nyvognssalget af elbiler steget med 55 procent sammenlignet med sidste år. Indtil 11. maj er der således indregistreret 37.358 nye elbiler, mens der i den tilsvarende periode sidste år blev indregistreret 24.134 nye elbiler.
Den store fremgang betyder, at de fleste mærker er gået frem i absolutte salgstal – alle bilmærker i top 20 i år har således solgt flere elbiler end i samme periode sidste år på nær Tesla (minus 59 procent), Renault (minus 28 procent) og Volvo (minus 51 procent). Omvendt er Cupra steget mest og har solgt knap fire gange så mange elbiler i perioden som de gjorde i samme periode sidste år.
Men hvor der er salgsfremgang over det meste af linjen, fortæller markedsandelene en anden historie om årets største vindere og tabere på elbilsmarkedet indtil videre, viser tal fra Bilstatistik.dk.
VW har næsten fordoblet deres markedsandel år-til-dato (fra 11 procent til 20 procent), mens Skoda (fra 3,5 procent til 10 procent), Kia (fra 3 procent til 6 procent) og Toyota (fra knap 3 procent til 6 procent) og Cupra (fra 1,5 procent til knap 5 procent) også går frem.
Teslas markedsandel er omvendt gået fra 19 procent til 5 procent af markedet. Men Audi, Renault, Volvo, Ford, Nissan og BYD har også tabt terræn, når det kommer til markedsandele for elbiler. Audi er gået fra 7,4 procent til 6,7 procent, Renault fra 6,3 til 3 procent, Volvo fra 9 procent til 2,8 procent, Ford fra 3,3 til 2,6 procent, Nissan 3 procent til 2 procent og BYD fra 3,1 procent til 2,2 procent.
“Teslas fald fra tinderne er virkelig markant. Deres opstigning var lynhurtig, men deres fald har også været dramatisk,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmarkl
Ser man på brugtimporten af elbiler, der år-til-dato er steget med 72 procent, sidder Volkswagen også tungt på tronen. Brugtimporten af VW’er er fordoblet, mens markedsandelen er steget fra 22 procent til over 25 procent.
Mercedes-Benz har oplevet en stigning i salget af brugtimporterede biler på 140 procent, og er gået fra en markedsandel på 6,8 procent til 9,4 procent, hvilket giver en andenplads, mens Skoda indtager tredjepladsen med en markedsandel på 8,7 procent.
De eneste to mærker, der i top 20 er gået tilbage i absolutte tal, når det kommer til brugtimporterede elbiler, er Tesla og Renault. Teslas salg i brugtimporten er faldet med 57 procent, og markedsandelen er gået fra 16,5 procent til lidt over 4 procent. Renaults salg er faldet med 23 procent, og markedsandelen er gået fra 4,6 procent til 2 procent.
“Teslas nedtur gælder både nyvognssalget og brugtimporten. Nu må de kommende måneder vise, om de formår at vende skuden, men aktuelt er der ikke noget, der tyder på, at de kommer tilbage til fordums storhed lige foreløbig,” siger Gitte Seeberg.
Kontakt





