Eftermarked

Undersøgelse: Tryg er mest tilbøjelig til at tilsidesætte kvalitet og sikkerhed 

Landets største forsikringsselskab er også det selskab, der er mest tilbøjeligt til at tilsidesætte kvalitet og sikkerhed i skadesarbejdet, lyder konklusionen i ny medlemsundersøgelse.

I sidste uge beskrev vi her på hjemmesiden, hvordan langt over halvdelen af landets værksteder ofte eller af og til oplever, at forsikringsselskaberne ikke vil betale for den reparation, som værkstedet vurderer, er sikkerhedsmæssigt forsvarlig.  

Vi beskrev også, at mange værksteder ofte eller af og til oplever, at forsikringsselskabet selv foreslår reparationsmetoder, som værkstederne ikke mener, lever op til krav om kvalitet og sikkerhed. 

Og når man beder værkstederne svare på, hvilket forsikringsselskab, der er mest tilbøjeligt til at tilsidesætte sikkerhed og kvalitet, er der da heller ikke meget tvivl. 

Hele 32 procent af respondenterne svarer således, at det er landets største forsikringsselskab, Tryg, der ifølge værkstederne oftest sætter pris over kvalitet og sikkerhed.  

Det viser en medlemsundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer.  

Markant flest udpeger Tryg

17 procent af respondenterne svarer, at det er Taksatorringen, der er mest tilbøjelig til at tilsidesætte kvalitet og sikkerhed, mens 4 procent svarer, at det er Topdanmark, som altså rangerer på tredjepladsen over selskaberne.  

26 procent af respondenterne svarer, at forsikringsselskaberne er lige tilbøjelige til at tilsidesætte kvalitet og sikkerhed.  

“Det er ikke overraskende, at det er Tryg, Taksatorringen og Topdanmark, som værkstederne vurderer er mest tilbøjeligt til at tilsidesætte kvalitet og sikkerhed. Det er også den oplevelse, jeg har. Det handler alt for ofte om pris frem for ordentligt skadesarbejde, når de store dominerende selskaber køber ind,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

Bobak: Kortsigtet og dumt at nedprioritere kvalitet og sikkerhed

Beder man omvendt værkstederne svare på, hvilket forsikringsselskab, der er mest tilbøjeligt til at prioritere kvalitet og sikkerhed i skadesreparationerne, er der også bred enighed. Her svarer 25 procent af respondenterne nemlig, at det er forsikringsselskabet If, der er mest tilbøjeligt til at prioritere kvalitet og sikkerhed.  

“Jeg er sikker på, at forsikringsselskabernes kunder selvfølgelig er interesserede i, hvor meget de betaler for deres forsikring, men jeg er også sikker på, at de gerne vil have udført en ordentlig reparation, når skaden er sket og deres bil er gået i stykker. Det er kortsigtet og dumt, at de dominerende forsikringsselskaber på den måde nedprioriterer kvalitet og sikkerhed,” siger Nicky Bobak.  

Han oplever dog, at forsikringsselskaberne ofte slipper afsted med ikke at ville betale for kvalitet og sikkerhed, fordi værkstederne selv reparerer skaden, som den burde repareres – blot uden at få penge for det. 

“Værkstederne føler et ansvar over for kunden, men vi kan ikke blive ved med at hjælpe forsikringsselskaberne på den måde. De bør ikke få mere, end hvad de betaler for. Og det må vi gøre deres kunder opmærksomme på, så de kan skifte til et bedre forsikringsselskab,” siger Nicky Bobak.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert