Arbejdsgiver

Vi skal finde de rigtige lærlinge 

Ledigheden i autobranchen er lav, og der er konkurrence om de dygtige medarbejdere. Derfor er der brug for, at branchen får uddannet flere med skarpe hjerner og gode hænder, der kan fixe danskernes biler i fremtiden. 

AutoBranchen Danmark stod i samarbejde med Autohuset Kronsbjerg i Odense, bag et debatmøde om rekruttering og trivsel. 

Formålet er at finde recepten for en bedre rekruttering og sikre, at branchen undgår mangel på arbejdskraft. 

Hvordan uddanner vi flere? Hvordan sikrer vi, at autobranchen er en attraktiv branche for de unge, der skal vælge uddannelse? Hvordan sikrer vi, at branchens nye medarbejdere også har lyst til at blive i branchen? Og hvordan sørger vi for, at de nye medarbejdere har de rigtige kompetencer? 

I det store perspektiv handler det også om at sende de gode ideer videre til politikerne på Christiansborg, for de har også fokus på erhvervsuddannelserne. 

AutoBranchen Danmark præsenterede ved samme lejlighed sin trivselsrapport, der nu tre år i træk har taget temperaturen på autouddannelserne både på skolen og i virksomheden. I undersøgelsen har knapt 700 elever og lærlinge svaret på forskellige spørgsmål i forhold til deres uddannelse.  Trivselsrapporten kan du læse om her.

“Situationen omkring lærlinge er virkelig noget, der optager folk. Vi havde gode snakke om det. Det er vigtigt, at virksomhederne sørger for at uddanne folk til branchen, men jeg ved også godt, at det kræver ressourcer at uddanne. Derfor er det vigtigt, at vi får talt om, hvordan vi gør,” siger Gitte Seeberg, der indledte mødet. 

“Trivslen i branchen er også vigtig. Det nytter ikke noget, at vi taler for hårdt til hinanden på arbejdspladserne. Det er vigtigt, at folk kan holde ud at gå på arbejde,” fortsætter hun. 

Emilie Rath, der allerede i sin karriere har været mekaniker i Formel 1, fortalte sin historie om, hvordan hun skubbede dørene op til verdens fornemste racerbiler. Den 29-årige danske kvinde er i dag teknisk leder hos Cinch i London, der sælger brugte biler online. 

Emilie Rath gav også sine bud på, hvordan autobranchen kan blive bedre til at rekruttere nyt blod til branchen. 

“Der bliver talt for lidt om erhvervsuddannelser. Det skal tales mere op, at uddannelsen er god og giver masser af spændende jobmuligheder. Og så skal virksomhederne se fordele i stedet for ulemper, når det fx handler om at ansætte en kvindelig lærling. Det giver muligheder at få en medarbejder, der tænker anderledes og ikke ligner de andre på alle punkter,” siger Emilie Rath, der selv måtte kæmpe længe for at finde en læreplads. 

Mere end 70 procent af de unge lærlinge fortæller i undersøgelsen, at den vejledning, de fik i folkeskolen, var utilstrækkelig. Det er uden for enhver diskussion, at den vejledning skal forbedres. Men branchen kan også selv gøre noget. Det slog Malene Hasselbalch-Holm et slag for. Hun er eftermarkedsdirektør hos Bilcentret A. Nielsen i Middelfart. 

“Når erhvervsskolen i Odense inviterer 285 virksomheder til stort event om uddannelse, og vi kun kommer seks virksomheder, så er det svært,” sagde hun. 

AutoBranchen Danmarks undersøgelse af autouddannelserne fortæller, at forskellen mellem mænd og kvinder bliver mindre. 10 procent af kvindernes besvarelse peger på, at de har oplevet en eller anden form for krænkende adfærd eller mobning. Det er 10 procent for mange, men en forbedring fra 17,5 procent sidste år. 56 procent af mændene og 55 procent af kvinderne skulle kun søge op til fem lærepladser før de fik en. Sidste år var forskellen langt større. Flere kvinder end mænd må dog søge mere end 20 lærepladser, før de finder en. 

Trivselsrapporten kan du hente fra AutoBranchen Danmarks hjemmeside.