I sidste uge var over 20 bilforhandlere på studietur med AutoBranchen Danmark til Berlin for at blive inspireret til, hvordan man bedst muligt kan udvikle og drive sin forretning.
Det er en del af et nyt initiativ, hvor AutoBranchen Danmark løbende arrangerer kortere studieture til udlandet. Næste år vil der efter den foreløbige plan blive afholdt to lignende ture.
Forhandlerne besøgte blandt andet Tysklands fjerdestørste bilforhandler, Autohaus König, der har 84 salgssteder i Tyskland, forhandler 20 forskellige mærker og årligt sælger omkring 50.000 nye og brugte biler – og i øvrigt også er Europas største forhandler af vespaer.
König har 1300 ansatte og en omsætning på cirka 7,5 milliarder kroner årligt.
Mødet foregik i et lille, men eksklusivt udstillingslokale for Renault-modeller, som ligger på Tyskland nok mest fashionable indkøbsgade, nemlig Kurfürstendamm i Berlin.
Her fortalte Robert Klein, Chief Business Development Officer for König, at bilkoncernens strategi er at vokse sig så stor, at de ikke kan undværes af fabrikanterne.
Han fortalte også, at det i udpræget grad er de brugte biler, som König faktisk tjener penge på. Her er overskudsgraden mange gange større, end den er på nye biler.
Agentmodellen er død
Hans analyse var også, at agentmodellen i Europa er fuldstændig død, fordi fabrikanterne ikke har råd til at eje varelageret af biler og i øvrigt heller ikke kan dække alle de omkostninger, som forhandlerne dækker i dag.
Ganske usædvanligt har Autohaus König også droppet eftermarkedet fuldstændigt alle de steder, de kan slippe ud af det.
I en anden boldgade besøgte de danske forhandlere også bilforhandleren Koch Store, hvor man i meget høj grad satsede på, at kundetilfredshed – i særdeleshed tillid og følelser – var vejen til en blivende succes i autobranchen. Her var der eksempelvis indrettet fire forskelligt dekorerede rum, hvor sælgeren kunne lukke bilhandlen med kunden alt efter, hvilke interesser kunden har.
Også her ernærede man sig primært med salg af brugte biler, og selvom udstillingen kun bestod af otte biler, var der over 1200 på lager i virksomheden, der beskæftiger 500 personer.
Efterfølgende deltog de danske forhandlere i mobile.de store konference mo:re, hvor cirka 500 bilfolk fra hele verden deltog i forskelllige sessioner og oplæg.
Her blev det blandt andet fastslået, at vi i de kommende fem år vil se større forandringer i autobranchen, end vi har set i de sidste 30 år. En anden central pointe var, at det i dag kun er de færreste kunder, der er loyale over for de enkelte bilmærker og at eksport og import på tværs af landegrænser kun vil blive en endnu vigtigere måde at tjene penge på i fremtiden. Selvom tyskerne er mere nølende, når det kommer til elbiler, var budskabet dog også her, at fremtiden er elektrisk.
Forhandlere bliver vigtigere
Samtidig blev der flere gange fastslået, at forhandleren kommer til at spille en større og større rolle og have større vigtighed i fremtiden, fordi det er forhandleren, der har den direkte kontakt til kunden.
En paneldebat om de kinesiske bilers indtog på det europæiske marked, bød også på dansk islæt, da en repræsentant fra Nic. Christiansen-gruppen sad i panelet. Han fastslog blandt andet, at de kinesiske mærker har undervurderet, hvad det vil kræve at få europæerne til at købe kinesiske biler. Han fastslog også, at Nic. Christiansen ikke mener, at der er i fremtiden vil være plads til både forhandlere og importører. Man skal gøre begge dele, lød budskabet.
Xpeng deltog også i paneldebatten og fastslog, at mærket fra starten har forstået, at de har brug for forhandlerne for at blive en succes. Men han fastslog også, at man ikke vil være en forhandlers mærke nummer 7, 8 eller 9 og gemmes væk i hjørnet af bilhuset. Man vil prioriteres, hvis en forhandler skal have lov til at sælge deres biler, lød budskabet.
Endelig blev mo:re-konferencen hos mobile.de afsluttet med en rundbordssnak, hvor de forskellige forhandlere kunne netværke og udveksle erfaringer og tips og tricks med import og eksport af biler. Her var de danske forhandlere i høj kurs, da det hurtigt stod klart, at mange af de andre lande har ekstra elbiler, som de gerne vil af med, og som er i høj kurs i Danmark.
Du kan læse mere om konklusionerne fra turen i kommende nyhedsbreve og magasiner.
Hvis du er interesseret i at deltage på en kommende studietur, kan du skrive til medlemskonsulent Klaus Schultz.