Jura

Webinar: Øget kontrol af autobranchens håndtering af GDPR-reglerne

GDPR, persondata og cookieregler lyder måske som et lidt tungt emne, og for mange kan det måske hurtigt afføde spørgsmålet: Hvorfor er GDPR overhovedet vigtigt at forholde sig til for os som bilforretning eller værksted?

Netop af samme årsag afholdt AutoBranchen Danmark tirsdag den 31. august 2021 webinar om GDPR-reglerne og relevansen for alle, der driver virksomheder i autobranchen. Til at lave en kort gennemgang og svare på spørgsmål fra deltagerne på webinaret sad jurist Naser Al-Zakta fra AutoBranchen Danmark.

“Vi talte blandt andet meget om, hvor længe, man bør opbevare kundedata, hvilke rettighederne, kunderne har og ikke mindst de vigtige samtykker, som skal indhentes fra kunderne, før deres data kan bruges til eksempelvis markedsføring”, siger Naser Al-Zakta.

Større kontrol af autobranchen

Som så mange andre brancher er Datatilsynet hele tiden opmærksom på, om virksomheder overholder GDPR-reglerne for indsamling, opbevaring og brug af persondata. AutoBranchen Danmark erfarer, at bilhuse, værksteder og lignende virksomheder inden for autobranchen i den kommende tid kan blive underlagt større kontrol fra Datatilsynet.

“Det er ikke for at råbe ulven kommer, men der er ingen tvivl om, at flere virksomheder i vores branche kan blive taget ud til kontrol, og så er det med at have styr på reglerne, for bødetaksten er rimelig hård, hvis der ikke er står på især de meget personfølsomme data”, siger Naser Al-Zakta.

Kontakt

Juridisk hotline