Eftermarked

Bobak: Forsikringsselskaber bør bidrage til at dække øgede fragtomkostninger 

Omkostningerne til at dække fragt mellem lakerer og værksted er stigende og vil stige yderligere. Derfor er det på tide, at regningen bæres i fællesskab, fastslår eftermarkedschef.

Næsten tre ud af fire lakerere oplever stigende udgifter til fragt. Det viste en medlemsundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks lakerer-medlemmer før nytår.  

71 procent af respondenterne i undersøgelsen svarede således i undersøgelsen, at deres udgifter til fragt er steget. Knap to tredjedele svarede, at deres udgifter til fragt er steget med op til 24 procent, mens 18 procent svarede, at udgifterne til fragt er steget med mellem 25 og 49 procent.   

Samtidig viste undersøgelsen, at langt de fleste lakerere ikke kompenseres for deres udgifter til fragt, hvilket flugter med konklusionerne fra AutoBranchen Danmarks rentabilitetsanalyse fra 2023. Den viste også, at udgifter, der ikke bliver kompenseret, er medvirkende til, at mange lakerere giver underskud.  

Og derfor er det uholdbart, at lakererne ikke kompenseres for deres udgifter til fragt – især når man tænker på, at udgifterne formentlig kun vil stige i de kommende år, fastslår Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

“Fragtomkostningerne er en stadig stigende udfordring for lakererne. Lønningerne er steget, brændstofpriserne er høje og har fået yderligere nøk op her til nytår og flere skal også køre biler og reservedele længere end tidligere,” siger Nicky Bobak. 

Tungere elbiler øger udgifterne

Samtidig mærkes elbilernes indtog på markedet også på fragtomkostningerne, fastslår han: 

“Elbilerne er tungere end mange benzin- og dieselbiler, og det har selvfølgelig betydning, når de skal transporteres. Enten kan man ikke transportere så mange biler som normalt ad gangen, hvilket betyder flere ture, eller også skal man simpelthen ud at investere i større vogne og hvad dertil følger af krav,” siger Nicky Bobak, der fastslår, at den udfordring kun vil blive større i takt med at elbiler udgør en stadig større del af bilparken.  

Han opfordrer derfor til, at lakererne holder øje med deres udgifter til fragt og gør en indsats for at få dækket udgifterne.  

Det handler om enten at regulere den rabat, man måske yder til værkstederne eller om at sætte udgifterne til fragt på regningen, men mest oplagt vil det være at gå sammen med værkstederne om at lægge pres på forsikringsselskaberne for at få dem til at betale eller i hvert fald bidrage til at betale noget af regningen.  

Forsikringsselskaber bør følge svensk eksempel

“Udgifterne til fragt stammer jo direkte fra det arbejde, som forsikringsselskaberne bestiller, så det er kun ret og rimeligt, at de bidrager til at dække dem,” siger Nicky Bobak, der fra svenske kolleger har fået oplyst, at den slags ikke er usædvanligt i vores naboland Sverige.  

“Hvis forsikringsselskaberne er åbne for at betale for fragt i Sverige, bør de også være det herhjemme. Der er jo i flere selskabers tilfælde tale om de samme forsikringsselskaber,” siger han.  

Spørgsmålet om fragt og betaling for fragt er dermed noget man kan tage op i forhandlingen med forsikringsselskaberne. 

AutoBranchen Danmark udgiver i denne måned en guide til forhandlingen med forsikringsselskaberne.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert