Derfor har autobranchen også masser af potentiale til abonnementsordninger, og derfor har AutoBranchen Danmark i samarbejde med Subscrybe, der er Danmarks førende abonnementsvirksomhed, skabt et abonnementsakademi. Her kommer virksomhederne igennem hele processen med at udvikle abonnementsforretningen og bliver hjulpet til at skabe den helt rigtige model til kunderne.
Første akademi blev afviklet i foråret med stor succes.
I spørgeskemaet efter akademiet har samtlige deltagere svaret ja, til, at de vil anbefale abonnementsakademiet til en anden fra samme branche.
“Anbefalingen er fuldstændigt klar og utvetydig fra deltagerne på første akademi. Abonnementsløsninger er oppe i tiden, og vi vil gerne hjælpe medlemmerne med at få skabt de rigtige produkter til kunderne. Derfor svarer de også så klart på spørgsmålet. Nok så vigtigt er det, at deltagerne også kom godt i mål med at få skabt løsninger, der kan lanceres,” siger Charlotte Brix Andersen, chef for Forretningsudvikling, Medlemsservice og Kommunikation i AutoBranchen Danmark.
Næste abonnementsakademi begynder den 5. september. Det koster 5.000 kr. Pr. Deltager pr. Workshop. Du kan læse mere om det her og tilmelde dig.
Webinar giver svar på dine spørgsmål
Vil du blive klogere på, hvad abonnementsakademiet kan gøre for dig og din virksomhed, så deltag på webinar den 16. August.
Her vil direktør og partner i Subscrybe, Jonas Juul Jeppesen, sammen med seniorkonsulent Christoffer Gjerulff og chef for Forretningsudvikling, Medlemsservice og Kommunikation i AutoBranchen Danmark, Charlotte Brix Andersen, give en introduktion til, hvad du og din virksomhed kan få ud af at deltage på Abonnements-akademiet.
Det foregår den 16. august klokken 9-10. Meld dig til her.
Vil du gerne vide mere eller bare meldes til, så kontakt Louise Stenholdt på lsk@abdk.dk.
Du kan også læse mere her.
Herunder en artikel om abonnementsakademiet, som tidligere har været bragt på hjemmesiden.
”Det er første gang, vi stiller de her spørgsmål til vores kunder”, sagde den ene kursist på workshop nummer to på AutoBranchen Danmarks abonnements-akademi. Han var glad for at finde ud af, at de fleste er glade for deres serviceaftale, men det var også bekymrende at opdage, at nogen er utilfredse. De kunder skal virksomheden straks i kontakt med. For ingen kunder skal have en grund til at gå andre steder hen.
Deltagerne havde fået nye erfaringer, da de mødtes til workshop nr. 2 på AutoBranchen Danmarks abonnnements-akademi. Hjemmeopgaven var at finde ud af mere om sine kunder, via et spørgeskema, og spørge ind til, hvad de vil abonnere på af ydelser.
”Mange af kursusdeltagerne har virkelig fået øjnene op for betydningen af at tage et tjek hos kunderne”, siger Jonas Juul Jeppesen, direktør i virksomheden Subscrybe, som kører abonnementsakademiet for AutoBranchen Danmark.
For de fleste deltagere var det i overvejende grad de + 60 årige, der havde svaret på spørgeskemaet, og som helst vil betale deres abonnementer én gang om året.
”Det er jo interessant”, siger Jonas Juul Jeppesen og fortsætter: ”Det svarer jo meget godt til, at de ældre aldersgrupper vil have tryghed og har penge på kontoen. Men det generelle billede er et andet, når man spørger de unge. Hvis kunderne gerne vil betale én gang årligt, skal de have lov til det. Derfor er det så vigtigt at finde ud af, hvem ens kunder er, og spørge til deres behov og betalingspræferencer. Der er virkelig forskel mellem generationerne”.
Deltagerne blev spurgt om, hvordan det havde været at lave denne øvelse. Den ene sagde: ”Det var irriterende at gøre, fordi det har været tidskrævende. Men det har også været interessant, fordi man bliver skarpere på sine kunder”.
Konklusionen på spørgeskemaundersøgelsen opsummerede Jonas Juul Jeppesen således: ”Kunderne vil gerne abonnere. Det er kunder i alle aldre, og de vil både betale på årsbasis og med kortere intervaller.”
En af deltagerne tilføjede: ”Det er ikke kunderne, der ikke vil. Det er os, der ikke er gode til at spørge dem og lytte til deres behov.”
Hvad er det så, kunderne gerne vil abonnere på? 7 ud af 10 vil gerne abonnere på dækskifte, men også ydelser som vask af bil, dækopbevaring, synstjek, indvendig rengøring af bilen, låne- og lejebil samt lån af trailer og en række andre ydelser.
”Det giver god mening, at folk vil have adgang til en trailer. Det er jo fjollet, at vi danskere skal eje vores egen trailer. Dét traileren jo også kan, er jo, at den kan skabe trafik ned i forretningen, så I løbende er i kontakt med kunderne. Det er alle disse ting, der skal tænkes ind i forrentningen og kundefastholdelse i fremtiden”, sagde Jonas Juul Jeppesen.
Som en af øvelserne kiggede deltagerne på en række af kollegernes hjemmesider i branchen og på, hvordan abonnementer bliver præsenteret. Mange havde svært ved at læse sig igennem ydelserne og forstå dem. Derfor var en vigtig pointe fra Jonas Juul Jeppesen:
”Pas nu på med at præsentere forbrugerne for alt. Tænk på hvad forbrugerne har behov for at vide. Ikke på hvad I har behov for at sælge eller fortælle dem. Forbrugerne kan ikke gennemskue det, når der bliver brugt fagudtryk og forkortelser”.
Resten af workshoppen gik med at lave et udkast til, hvordan abonnementsmodellerne kan se ud for hver enkelt forretning og til hvilke priser. Alle står nu med en abonnementsforretning i hænderne, som skal testes på kunderne indtil næste workshop, hvor deltagerne også skal vende markedsføring og kommunikation samt IT-platform med REEPAY, som AutoBranchen Danmark har lavet en fordelsaftale med.
Har det fanget din interesse, og vil du være med på vores næste hold, så skriv til Louise Stenholdt på lst@abdk.dk.