Efter Tesla ændrede deres reparationstider i Autotaks, har der i branchen været en del polemik om, hvordan forsikringsselskaberne bruger Autotaks og den data, der er i systemet.
Nu slår forsikringsselskabet If dog fast, at der altid vil være reparationstider i Autotaks, der ikke flugter med den tid, som det reelt set tager at reparere en bil.
“Der vil altid være tider, som ikke afspejler virkeligheden, men systemet skal netop betragtes som vejledende og muliggør også, at man kan tage en dialog om tiderne. Tiderne i Autotaks kommer fra bilfabrikanterne og deres tidsregistreringer og er overvejende retvisende,” siger kommunikationschef i If, Birgitte Ringbæk, til branchemediet InsideForsikring.
Og netop derfor har If da også instrueret sine taksatorer i, at de skal være klar til dialog med værkstederne, når tiderne ikke passer med virkeligheden.
“Som forsikringsselskab og samarbejdspartner er vi udmærket klar over, at der er ting og tider, som varierer i virkelighedens verden, og derfor er vores taksatorer altid parat til en dialog om den givne sag, og den holdning er vi også tydelige med over for værkstederne,” lyder det videre fra Birgitte Ringbæk.
Og det er positive toner, fastslår Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
“Der er netop brug for, at man mellem værksted og forsikringsselskab har en dialog, der tager udgangspunkt i virkeligheden i stedet for, at en robot bare sidder og afviser alle reparationer, der afviger fra nogle tider, der ikke har hold i virkeligheden,” siger han.
“Især når Tesla får lov til at ændre reparationstiderne markant, er der behov for, at forsikringsselskaberne er åbne over for dialog. Men det gælder for alle mærker og reparationer. Alt andet er uanstændigt,” siger Nicky Bobak.
Tyske betænkligheder ved nye tider
Teslas ændrede reparationstiderne har også givet anledning til en del diskussion i kulisserne hos vores naboland mod syd, skriver det tyske medie Schaden.news.
I Tyskland er der tilfredshed med, at Tesla reparationstider generelt er blev opjusteret i forhold til de første udmeldte reparationstider, der kom i slutningen af sidste år, men man har endnu ikke accepteret de nye tider over en bred kam.
“Hvorvidt de reparationstider stemmer overens med virkeligheden, vil kræve yderligere erfaring fra værkstedsmarkedet,” lyder det fra en tysk brancheorganisation, der opfordrer værksteder til at være agtpågivende over for de tider, der er indlæst i forsikringsselskabernes tilbudsprogrammer.
En repræsentant fra Audatex, der har indlæst Teslas nye tider i Autotaks, fastslår over for schaden.news, at man fra deres side også har en interesse i at sikre, at reparationstiderne passer med virkeligheden og at man i samarbejde med værksteder løbende vil vurdere, om de nye tider er passende.