Elbiler

Hjælp os: Oplever du ofte manglende betaling ved lakering af udskiftede paneler?

AutoBranchen Danmarks Videncenter får for tiden mange forespørgsler, der drejer sig om den såkaldte 10 centimer-vejledning. Det handler om den betaling, som en autolakerer får i forbindelse med reparationer af sideliggende dele – eksempelvis ved skader på panelet. I flere tilfælde viser det sig, at taksatoren på den efterfølgende skadesrapport har fjernet den betaling, som skal gives ved overfladelak og reparationslak, også kendt som L og LI.

“Det er problematisk, fordi autolakereren ofte bruger lang tid på arbejdet ved de sideliggende dele. Lakereren vil nemlig lakere hele karrosseriet rundt om døren, men desværre kun betaling for en lille del af jobbet”, fortæller Jørgen Petersen, der er forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmark.

Hjælp os med dokumentation

AutoBranchen Danmarks Videncenter vil i samme ombæring gerne indsamle så meget dokumentation som muligt om det konkrete problem. Dokumentationen skal bruges til at rejse sagen over for forsikringsselskaberne, så praksis kan ændres, og autolakererne får den korrekte betaling.

Du kan hjælpe ved at sende følgende til support@abdk.dk:

  • Send den godkendte takseringsrapport
  • Send værkstedstilbuddet
  • Send nogle foto af sagen – før og efter.

“Vi tilstræber en seriøs debat med forsikringsselskaberne, og den opnår vi kun, hvis vi har dokumentationen i orden. Derfor opfordrer vi alle, som er stødt på det her problem, til at sende de omtalte elementer ind til os. Så samler vi sammen og laver en opsamling”, fortæller Jørgen Petersen.