Konkurrencerådet meddelte onsdag, at rådet har godkendt, at der nu igangsættes en markedsefterforskning af markedet for skadesforsikring til private.
Det sker efter en offentlig høring på baggrund af rådets rapport, der udkom i starten af april og som afdækkede en lang række kritisable forhold – særligt i forhold til forsikringsselskabernes prisfastsættelser.
“Vores analyse fra april viste, at konkurrencen på markedet for skadesforsikringer til private er udfordret. Med markedsefterforskningen vil vi få afdækket, om forsikringsselskabernes adfærd svækker konkurrencen i en grad, så der er grundlag for at gribe ind fra konkurrencemyndighedens side,” siger Konkurrencerådets formand Christian Schultz i en pressemeddelelse.
Det er første gang konkurrencemyndighederne igangsætter en såkaldt markedsefterforskning, og den vil have fokus på skadesforsikringsselskabernes præmier og kundevilkår og kan resultere i, at der gribes ind over for konkrete forsikringsselskaber, oplyses der fra myndighedernes side.
“Det er et nyt værktøj, som giver os mulighed for at gribe ind, uden at de gældende forbudsbestemmelser i konkurrenceloven er overtrådt,” lyder det fra Christian Schultz.
Møde med myndighederne i næste uge
AutoBranchen Danmark har i sit høringssvar helhjertet bakket op om beslutningen om at gennemføre en markedsefterforskning, og Konkurrencerådets beslutning glæder derfor Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
“Vi har længe haft fokus på skadesforsikringsområdet, og det er i vores øjne helt på sin plads, at myndighederne nu vil efterforske området yderligere. Det er meget tiltrængt,” siger hun.
AutoBranchen Danmark har i sit høringssvar opfordret til en udvidelse af efterforskningen, så den også vil omfatte blandt andet Autotaks og forsikringsselskabernes købermagt over for skadesbranchen.
Det spor vil AutoBranchen Danmark fortsat arbejde videre i.
“Vi har i næste uge møde med konkurrencemyndighederne for at fremlægge de meget kritisable forhold, som vi mener forsikringsselskaberne byder skadesbranchen og som i sidste ende også går ud over kunderne. Det er noget, som vi i den grad også mener, konkurrencemyndighederne bør have blik for, når forsikringsselskaberne skal efterforskes fremadrettet,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har nu to år til at gennemføre markedsefterforskningen.
AutoBranchen Danmark foreslog i sit høringssvar en udvidelse af markedsefterforskningen, så den også omfatter:
- Undersøgelse af motorskadeforsikringsselskabernes kollektive dominans over autoværksteder og autolakerere og konsekvenser for forbrugerne.
- Undersøgelse af motorskadeforsikringsselskabernes købermagt og konsekvenser heraf, fx i forhold til kvalitet, sikkerhed osv. ved reparationerne.
- Undersøgelse af motorskadeforsikringsselskabernes indirekte påtvingelse af urimelige forretningsbetingelser, der har aktuelle, men også mere langsigtede konsekvenser for skadesbranchen i Danmark og dermed også forbrugerne.
- Undersøgelse af Autotaks som prisdannende og ensrettende for reparationspriserne.
Du kan læse hele høringssvaret her.
Kontakt
