Bilsalg

Privatleasing falder og elbiler vinder terræn

Elbilssalget fortsætter sin fremgang i maj, hvor Tesla øger presset med endnu en prisreduktion. Privatleasing bremser lidt op.

Tæt på hver anden nyregistrerede bil til private blev leaset i april (47 procent), men i maj måned falder andelen tilbage til 40 procent – eller et fald fra 30 til 24 procent ud af det samlede antal nyregistrerede biler inkl. erhverv.

Dermed er den kraftige vækst i privatleasing fra årets første måneder bremset op – i hvert fald for nu.

En del af forklaringen kan måske findes i, at K.W. Bruun i en periode i maj lukkede ned for leasing på deres mærker. I hvert fald faldt antallet af privatleasede Peugeot-biler markant fra 828 biler i april til 166 i maj. Opel faldt fra 354 til 36 på privatleasing, og Citroën faldt fra 114 til 38.

Elbiler vinder frem

Hvad angår det samlede salg af nye biler er der en lille tilbagegang i bilsalget på 750 biler eller små 5 procent i forhold til april måned, men nyregistreringerne ligger stadig en anelse over tallet fra 2023.

Det mest bemærkelsesværdige ved nyregistreringerne i maj er, at elbilernes dominerende placering er blevet forstærket kraftigt, så det nu er hver anden nye bil, der tanker strøm. Stigningen er tilsyneladende sket på bekostning af benzinsalget, der procentuelt falder tilsvarende tilbage.

Til sammenligning lå elbilssalget på 32 procent i maj måned sidste år, hvor benzin dominerede med 42 procent af salget.

Det er VW ID.4, der indtager en klar førsteplads med 702 solgte biler foran Tesla Model Y, der har solgt 576 biler – eller omtrent det halve antal Y’ere sammenlignet med samme måned sidste år.

Tesla sænker prisen igen

Samlet har Tesla dog solgt væsentligt flere biler i maj (1066 stk) end i april, selvom de stadig ligger ca. 26 procent under sidste års salg, der boomede pga. kraftige prisnedsættelser i starten af 2023.

Og den effekt forsøger mærket formentlig at opnå igen. I hvert fald sænkede Tesla endnu engang sine priser markant den sidste dag i maj. Dermed kryber mærkets mindste Model 3 lige ned under 300.000 kr. – Model 3 fik en større opdatering i efteråret, som endnu ikke er lanceret til Model Y, der også fik et kraftigt prishug, så den nu starter på 329.990 kr.

”Priskrigen på elbiler er ikke forbi, og det understreger vigtigheden af at holde fokus på at have den rette mængde biler på lager i en tid, hvor priserne på nye biler ændrer sig så hurtigt, som de har vist sig at gøre de seneste år,” siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.

Stabilt brugtvognssalg

Ser vi på brugtvognssalget så ligger det stabilt i forhold til april og en lille smule over samme måned sidste år. Også her er der en bevægelse i gang, hvor andelen af elbiler stiger på bekostning af benzinbiler. 2 procent går elbiler frem i forhold til sidste måned, så de nu udgør 17 procent.

Ser man på de bedst sælgende brugte biler, er der dog ingen rene elbilsmodeller at finde. Det er VW Golf, Toyota Aygo og Peugeot 208, der tager de tre topplaceringer. Tesla Model 3 er den første elbil på listen, og den befinder sig på en 12 plads. Årets Brugtbil 2024, Skoda Enyaq, ligger på en 21. plads på listen over bedst sælgende brugtbiler.

”Året fik en sløj start for både brugtvogns- og nyvognssalg i første kvartal, men april og maj har vist bedre takter. Det glæder vi os over, og vi håber, at stigningen fortsætter i takt med at danskerne økonomi forbedrer sig, som det ser ud til for tiden,” siger Gitte Seeberg.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør