Eftermarked

Tesla-bombe skaber udfordringer – både nu og på sigt 

Det er helt uholdbart, at bilproducenter bare kan ændre reparationstiderne i Autotaks, sådan som Tesla har gjort i denne uge, lyder kritikken fra AutoBranchen Danmark.

Natten til tirsdag blev nye reparationstider på teslaer indlæst i Autotaks. Der er fortsat ikke fuldt overblik over, hvordan tiderne har ændret sig, men i nogle tilfælde er reparationstiderne sat ned med mellem 25 og 35 procent og i andre tilfælde endnu mere, lyder de foreløbige meldinger. 

AutoBranchen Danmark har ugen igennem efterspurgt data fra Tesla, der dog indtil videre ikke har fremsendt en oversigt over ændringerne i reparationstiderne.  

Ændringen i reparationstiderne kommer efter, at reparationstiderne på teslaer blev ændret i slutningen af sidste år. Her blev tiderne dog trukket tilbage af Forsikring & Pension, og Tesla fastslog, at tiderne ikke var egnet til reparationer, og at man fra Teslas side i øvrigt ikke havde godkendt, at de blev indlæst.  

Men nu er det altså alvor – og tiderne bliver ikke trukket tilbage, lyder det fra Forsikring & Pension. 

“Det er meget alvorligt for de værksteder og skadescentre, der reparerer teslaer og har bygget en forretning op omkring det – med hvad der dertil følger af investeringer,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark. 

“Fra AutoBranchen Danmarks side kan vi kun indskærpe, at man som værksted selvfølgelig ikke skal gå på kompromis med hverken kvalitet, sikkerhed – eller sin egen forretnings økonomi. Vi anbefaler derfor, at man tager betaling for den tid, som det tager at reparere skaden – uanset hvad Tesla måtte mene. Alternativt må det betyde, at timeprisen, som forsikringsselskaberne betaler til værkstederne, bliver sat op, så forretningen fortsat hænger sammen,” siger hun. 

Tesla selv fastslår overfor AutoBranchen Danmark, at reparationstiderne er et resultat af en grundig proces på tværs af regioner, og at de er et udtryk for “effektive og præcise reparationstider”. 

Tesla fastholder derudover, at reparationstiderne vil sikre “fair og fornuftige resultater for alle parter”. 

Frygter at tendensen spreder sig

Den køber eftermarkedschef Nicky Bobak dog ikke og påpeger, at processen samtidig lader en del tilbage at ønske: 

“Det er totalt uigennemskueligt, hvordan Tesla er kommet frem til de nye tider, og det bør ikke være sådan, at bilproducenterne bare selv kan påstå, at man kan lave en reparation på en given tid. Det er jo tyveri ved højlys dag, hvis det bliver sådan, og hvis værkstederne ikke kan få betaling for den tid, som det reelt set tager at reparere en bil,” siger Nicky Bobak. 

“Vi frygter samtidig, at denne tendens til at ændre markant i reparationstiderne vil sprede sig til de andre bilfabrikanter, og så bliver det først rigtig giftigt,” siger han videre.  

Gitte Seeberg har derfor rejst sagen over for Forsikring & Pension med et krav om mere åbenhed og inddragelse – og ikke bare i forhold til den aktuelle sag med Tesla, men generelt. 

“Hvis der skal være tillid til Autotaks, og hvis vi som branche skal acceptere det monopol, som Autotaks reelt er, kræver det mere inddragelse og mere åbenhed,” siger hun.  

“Jeg har derfor efterlyst, at Forsikring & Pension ikke bare oplyser om, at nye tider er indlæst, men også laver en sammenstilling, så man kan sammenligne priserne, ligesom vi har brug for at få mere viden om, hvordan tiderne bliver beregnet og godkendt,” siger Gitte Seeberg. 

F&P: Tiderne er kun vejledende

Forsikring & Pension har overfor AutoBranchen Danmark fastslået, at tiderne i Autotaks er vejledende, ligesom man fra brancheorganisationens side har opfordret forsikringsselskaberne til at være åbne for dialog om reparationstider på teslaer.  

Det glæder Gitte Seeberg, der dog fastslår, at forsikringsselskaberne ofte ikke behandler reparationstiderne som om de er vejledende – snarere tværtimod. 

“Hvis man afviger det mindste fra de fastsatte tider, bliver rapporten jo afvist og taksatoren er svær at bide skeer med. Det duer ikke. Særligt ikke når tiderne er så helt ude i hampen, som tilfældet er med de nye Tesla-tider,” siger hun og fortsætter: “Men jeg håber og forventer, at forsikringsselskaberne vil være åbne for at afvige fra reparationstiderne på teslaer.” 

Hvis du oplever problemer med at få godkendt reparationstider kan du som altid kontakte AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling. 

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent

Lars Baun Vilhelmsen

Eftermarkedskonsulent

Jørgen Petersen

Forsikringskonsulent