Eftermarked

Tesla har igen sænket reparationstiderne

I fredags blev reparationstiderne på flere Tesla-modeller justeret i Autotaks. Det sker efter en række fald i reparationstiderne i løbet af foråret. Ændringerne betyder i de fleste tilfælde et fald i arbejdstidsbetaling.

Der er har igennem det seneste halve år været en del polemik om reparationstiderne på teslaer. Nu er den sidste varslede tilpasning af reparationstiderne så gennemført, hvilket skete i fredags, oplyser Forsikring & Pension til AutoBranchen Danmark.  

Tesla har fortsat ikke udleveret en oversigt over ændringerne i reparationstiderne til AutoBranchen Danmark, selvom det gentagne gange er blevet efterspurgt. 

Tesla har dog fastholdt, at nogle tider er blevet bedre, mens andre er skåret ned.  

Forsikring & Pension har gennemført en analyse af tiderne før den store opdatering i februar og sammenlignet med de tider, der blev indlæst i fredags.  

Samlet set er der en generel ændring i reparationstiderne på minus 11,94 procent og det “rammer særligt skader med høj frekvens,” oplyser Forsikring & Pension. 

“Det er jo det, vi hele tiden har frygtet. At reparationstiderne bliver sat voldsomt ned på de hyppige skader, mens de stiger på de skader, der stort set aldrig bliver lavet,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark. 

Han roser dog Forsikring & Pension for at lave analysen.  

“Det er noget, vi har efterspurgt, og det er kun på sin plads, at branchen oplyses om det, når der sker så store ændringer i reparationstiderne på allerede lancerede modeller,” siger han.  

Flest vil opleve fald

Af de sager, som Forsikring & Pension har analyseret, fremgår det videre, at 56,14 procent går ned i arbejdstidsbetaling, 29,78 procent er uforandret i arbejdstidsbetaling, mens 14,08 procent går op i arbejdstidsbetaling.  

“Tallene viser desværre, at de værksteder, der reparerer teslaer, med et fingerknips har fået skåret en stor del af deres forretning væk. Det er utilfredsstillende og uholdbart, at man tillader, at Tesla på den måde bare kan ændre sine reparationstider på eksisterende modeller,” siger Nicky Bobak.  

AutoBranchen Danmark anbefaler, at man som værksted derfor hæver sin timepris tilsvarende. Samtidig understreger Nicky Bobak, at tiderne i Autotaks er vejledende og at man skal tage sig betalt for den tid, det tager at reparere en skade.  

Derudover ønsker AutoBranchen Danmark, at Forsikring & Pension løbende opdaterer brancheorganisationerne, hvis andre bilmærker på samme vis foretager større ændringer i deres tidsværk.

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert