Eftermarked

Værksteder: Forsikringsselskaber svigter i forhold til brugte reservedele  

Selvom Forsikring & Pension har fastslået, at de ønsker at fremme brugen af brugte dele, så gør forsikringsselskaberne langt fra nok, når det kommer til at gøre anvendelsen af reservedelene attraktivt for værkstederne, viser undersøgelse.

Det er flere gange blevet fremhævet, at vi i Danmark er bagud i forhold til vores nabolande, når det kommer til brugen af brugte reservedele. 

Derfor er det også en ambition fra Forsikring & Pension og de enkelte forsikringsselskaber, at brugen af brugte dele i skadesarbejdet skal øges.  

Men forsikringsselskaberne er ikke lykkedes med at gøre brugen af brugte reservedele til et ordentligt alternativ for værkstederne, fremgår det af en medlemsundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer. 

Kun 7,7 procent af respondenterne svarer således, at forsikringsselskaberne har gjort nok for, at brugen af genbrugte reservedele er attraktivt for værkstederne.  

Omvendt mener 73,6 procent af respondenterne ikke, at forsikringsselskaberne har formået at gøre brugen af brugte reservedele attraktivt for værkstederne.  

I undersøgelsen er der også spurgt ind til, hvad forsikringsbranchen ifølge værkstederne bør gøre. Her er det væltet ind med besvarelser. 

Tidsforbrug skal tilpasses

Centralt er et fokus på kvaliteten af brugte dele, der ikke opleves som god nok og ikke stemmer med de mærkninger, de har fået. Samtidig nævner en hel række medlemmer også, at tidsforbruget skal tilpasses, da det tager længere tid at bruge brugte dele end nye dele.  

“Klæde de forskellige ophuggere bedre på til opgaven. Undervise i at respektere de forskellige kategorier og hvad pladesmed og maler forventer at modtage,” lyder forslaget fra en.  

“Sikre at prisen inkl. fragt hænger sammen. En brugt del har heller ikke den store avance. Systemet til at fremhæve kvaliteten af de brugte dele er ikke god nok. Delene er ofte i dårligere stand end lovet,” lyder kommentaren fra en anden. 

“Samarbejde og ikke bare greenwashing. Lokale dele af høj kvalitet, fra lokale ophuggere og så en dynamisk opgørelse for tilpasning/montering af delen,” er et tredje input. 

“Vi har ikke tid til at ligge og ringe rundt til 4 forskellige ophugger for at få dele, så fragt skal afregnes separat hver gang. Og selvom taksatorer påstår, at fragtprisen ligger i de priser, der er i Autoflex, så kan det ikke være tilfældet, for så er der intet tilbage til værkstedet, når vi også yder en rabat til forsikringsselskaberne,” lyder det fra en fjerde. 

“Droppe autoflex og lade være med at sælge alle deres skadede biler ud af landet,” er forslaget fra en femte.  

Nuværende model fungerer slet ikke

I alt har AutoBranchen Danmark modtaget over 50 forslag til, hvordan forsikringsselskaberne kan gøre brugen af brugte dele mere attraktiv. 

De forslag er i anonymiseret form blevet delt med Forsikring & Pension.  

“Jeg oplever egentlig, at branchen godt kan se idéen i mere genbrug, og det kan vi i den grad også i AutoBranchen Danmark, men problemet er, at den nuværende model slet ikke fungerer. Brugte dele og Autoflex generelt bliver brugt som en spareøvelse fra forsikringsselskabernes side, hvor man lader værkstederne stå med alt bøvl og besvær – og samtidig ikke vil betale for det. Det må og skal naturligvis ændres,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

Forsikring & Pension har overfor AutoBranchen Danmark tidligere oplyst, at man arbejder på en løsning i forhold til brugen af brugte reservedele og at resultatet formentlig vil være klar inden sommerferien.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert