Eftermarked

“Vi ønsker ikke at gå i struben på forsikringsselskaberne, men der er sket et skred” 

Mange steder i branchen mærker man presset fra forsikringsselskaberne. Hos Brdr. Møll oplever man det samme – og her er det derfor pladesmedene, der takserer – for de har ofte de bedste argumenter klar.

AutoBranchen Danmark har løbende beskrevet det indkøbspres, som mange pladeværksteder og autolakerere i skadesbranchen oplever fra forsikringsselskaberne. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at mange værksteder oplever, at forsikringsselskaberne ofte tilsidesætter kvalitet og sikkerhed, ligesom det kommer til udtryk ved, at mange taksatorer ændrer i rapporterne uden at gøre opmærksom på det.  

Det oplever man også hos Volkswagen og Audi-forhandleren Brdr. Møll i Hjørring, hvor der udover salgslokaler og mekanisk værksted også er både pladeværksted og eget malerværksted.  

“Vi ønsker ikke at gå i struben på forsikringsselskaberne, men der er sket i skred i de senere år. Det er en tendens til, at selskaberne tænker går den, så går den,” siger værkfører Niels Peter Jakobsen, der har arbejdet hos Brdr. Møll i 13 år.  

“Langt de fleste taksatorer er ganske fornuftige, men det er som om, vi skal arbejde mere for det. Det sker ofte, at der bliver ændret i rapporterne, uden vi får besked om det. Og hvis der skal ændres noget tilbage, skal man virkelig have argumenterne klar.” 

Selvom det ofte er taksatorerne, der møder skadesbranchens utilfredshed, har Niels Peter Jakobsen dog også forståelse for den hverdag, som mange taksatorer må have.  

“Det kan heller ikke være nemt at være taksator, for de bliver jo også pisket ovenfra. Det er der ingen tvivl om. Der hives hele tiden nye regnedrenge ind, som tvinger taksatorerne til at levere besparelser.” 

Pladesmede takserer selv

For at ruste sig bedst muligt til argumentationen med taksatorerne og forsikringsselskaberne er det hos Brdr. Møll derfor pladesmedene selv, der takserer. Det har man succes med, forklarer Niels Peter Jakobsen:  

“De ved, hvad der skal til, og de husker det hele. Det handler om personlig stolthed, og hver sag, man får, bliver en hjertesag, hvor rapporten skal passe. Og så har de også de bedste argumenter over for taksatoren,” siger han. 

Og det giver gevinst, for det er svært for taksatorerne at argumentere mod pladesmedenes faglighed, oplever Niels Peter Jakobsen. 

Et andet område, hvor forsikringsselskabernes indkøbspres mærkes, er i forhold til brugte dele og alternative dele, er oplevelsen hos Brdr. Møll.  

“Det skaber tit og ofte et kæmpe ekstraarbejde for værkstederne at skulle bruge brugte eller alternative del for at sikre en minimal besparelse, som måske giver mening i forsikringsselskabernes regneark, men som ofte ikke giver mening ude i virkeligheden,” lyder analysen. 

Han giver et eksempel, hvor man i stedet for at købe en original lygte, får besked om, at bestille to dele til lygten fra to forskellige steder. Efter delene så kommer frem, passer de ikke sammen og der bliver brugt så meget ekstra tid og ekstra ressourcer, at besparelsen for længst er forduftet.  

Avancen skal følge med

“Vi skal selvfølgelig bidrage til den grønne omstilling, men det skal være ordentlige dele, og så skal det også kunne betale sig for os at gøre. Det kan være reelt nok, at man skal bruge uoriginale dele eller brugte dele, men avancen skal jo følge med, og kunderne skal informeres om det,” siger Niels Peter Jakobsen.  

“Det prøver vi stille og roligt at gøre opmærksom på. For vi ønsker at være en ordentlig og ærlig reparatør. Vores erfaring er, at ordentlighed betaler sig, og det gør det også som regel, men andre gange bliver det desværre udnyttet,” afslutter han. 

Hos AutoBranchen Danmark har man løbende fokus på brugen af brugte dele og alternative dele og forsikringsselskabernes krav i den forbindelse. Her er man fortsat ikke tilfreds med den måde, som forsikringsselskaberne går til sagen på. 

“Brugen af brugte og alternative dele er alt for ofte stadig noget, der bliver brugt som en spareøvelse for selskaberne selv, og som ikke har den ønskede effekt hverken for klima eller økonomien. Den måde, forsikringsselskaberne griber området an på i dag, er ikke langtidsholdbar, og jeg kan kun appellere til, at forsikringsselskaberne tager området langt mere alvorligt,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert