Ansvar for sunde lakværksteder findes i flere led

Forsikringsbranchen har naturligvis et ansvar over for bilejernes forsikrede køretøjer og hele økonomien i branchen for skadesreparatører. Det er vi hos AutoBranchen Danmark ikke i tvivl om. Vi ved også, at det er ikke altid nemt at få accept fra taksatorer, når det gælder reparationen med de nødvendige materialer eller til de rigtige priser. Vi vil derfor meget gerne opfordre til, at forsikringsselskaberne tager del i debatten.

Det skal hævet skrotgrænse gavne

Starten på februar 2019 betød også starten på en hævet skrotningsgrænse. Ordningen har det forkrommede formål, at op mod 36.000 ældre dieselbiler skal væk fra vejene og skrottes. forventer især, at den hævede skrotgrænse kan få motorer ældre end Euro-5 væk, fordi de i forhold til emissioner rammer klimaet ekstra hårdt. Hos AutoBranchen Danmark håber adm. direktør Gitte Seeberg, at den forhøjede skrotpræmie betyder flere nyere og mere miljøvenlige biler på de danske veje.

“Det her handler mere om håndværk end bilviden”

Amanda Petersen er en sjældenhed. Hun kan noget med farver, og hun kan noget med overfladerne på biler. Og så er hun en af de få kvinder, som har kastet sig over uddannelsen som autolakerer på College360 i Silkeborg. Det er ingen sjældenhed, at autolakerere bliver uddannet her, fordi det er Danmarks eneste uddannelsessted for autolak. Men at være kvinde på den lakerede skolebænk gør den 21-årige østjyde til et særsyn. Faktisk viser en ny opgørelse fra College360, at der siden 1994 kun er uddannet 75 kvindelige autolakerere på stedet, mens tallet for mandlige er 1.970.