Eftermarked

“Reparationstider afspejler ikke virkeligheden”  

Reparationstiderne i Autotaks bruges ikke vejledende – og alt for mange tider har ikke hold i virkeligheden, lyder det fra skadesværkfører, der påpeger, at særligt brugen af brugte dele kan være et problem, hvis tiderne skal overholdes.

Forsikring & Pension har igen og igen fastslået, at forsikringsselskaberne og skadesværksteder kun skal bruge reparationstiderne i Autotaks som vejledende. Hvis en reparation tager længere tid, skal der med andre ord være plads til det.   

Men det kniber gevaldigt for forsikringsbranchen med at leve op til deres brancheorganisations intention. Sådan lyder vurderingen fra Jannik Frederiksen, der er værkfører på skadesværkstedet hos Jens Winther Automobiler i Roskilde.   

“Tiderne i Autotaks bliver for mig at se kun betragtet som vejledende for forsikringsselskaberne, hvis de kan barberes ned. Ellers ikke,” siger han, da AutoBranchen Danmark er på besøg på Jens Winther Automobilers skadescenter, hvor tre svende og en lærling udfører skadesarbejde for en lang række forsikringsselskaber.   

Den opfattelse deler han med resten af branchen, idet en medlemsundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer viser, at knap 5 ud af 6 mener, at forsikringsselskaber og taksatorer generelt ikke respekterer, at tiderne kun bør vejledende.   

“Hvis du skal lykkedes med at få tiderne op, skal du have fuld dokumentation fra fabrikken. Så jeg vil snarere kalde tiderne diktatoriske end vejledende. Vi må kæmpe en kamp hver eneste dag, for at få en betaling, der modsvarer det arbejde, vi udfører,” siger Jannik Frederiksen.  

Det skyldes, at pladesmedene udfører reparationerne ordentligt og i overensstemmelse med deres faglige stolthed – i stedet for kun at bruge den tid, som man bliver betalt for.   

Og Jannik Frederiksen mener, at Forsikring & Pension faktisk udmærket er klar over, at forsikringsselskaberne i praksis ikke kun ser tiderne som vejledende:  

“Jeg kan ikke forestille mig andet, end at F&P ved, hvordan det foregår, og tiderne langt fra kun er vejledende. Og det, synes jeg, er en dårlig måde at drive et samarbejde på,” siger Jannik Frederiksen.   

Det kunne måske gå an, hvis de tider, der er i Autotaks, så faktisk matchede de reelle reparationstider, men det er langt fra tilfældet, mener han:   

Krav om brugte dele undergraver reparationstider yderligere

“Helt generelt afspejler tiderne ikke virkeligheden. De passer måske på helt nye biler og for reparatører, der har lavet den samme skade rigtig mange gange. Men sådan er virkeligheden jo ikke – og da slet ikke, når forsikringsselskabet så ovenikøbet kræver, at der bruges brugte dele eller alternative dele til reparationen. Så er tidsforbruget et helt andet,” siger han.   

Og dermed efterlades regningen på skadesværkstederne, pointerer Jannik Frederiksen, ligesom mange andre i branchen har gjort det.  

“Det rammer os jo på bundlinjen, når vi ikke får den betaling, vi skal have. Både fordi den enkelte opgave kræver mere tid, men også fordi krav om brugte dele betyder, at lånebilerne tit skal være ude at køre længere. Så ryger avancen,” siger han. “Alt går skævt, hvis vi får en reservedel, der ikke er god nok.”  

“Vi har ikke noget imod at bruge brugte dele, men avancen skal jo følge med. Ellers bliver det bare en spareøvelse,” siger Jannik Frederiksen videre om brugen af brugte dele.   

Det kræver samtidig også en del ekstra kundepleje, når det går op for kunderne, at deres bil repareres med brugte dele eller endda kopidele.   

“Rigtig mange kunder bliver overraskede og stiller sig uforstående. Mange prøver at klage over det, og nogen kommer da også igennem med det, men de fleste trækker på skulderen og føler sig snydt. Og det er tit os, der får skylden, selvom det ikke er os, der har bestemt det,” lyder det fra Jannik Frederiksen, der dog oplever, at flere kunder vil betale differencen for at sikre sig nye og originale reservedele.   

“Jeg gør mit bedste for, at kunderne forstår, hvad der sker, men selvom kunden måske bliver sure på os, er det jo forsikringsselskabet, der er vores kunde, det er ikke bilejeren.”   

Nicky Bobak, der er eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, genkender de problemstillinger, som Jannik Frederiksen rejser. Han mener, at Forsikring & Pension må arbejde for at øge tilliden til Autotaks og de reparationstider, systemet indeholder, ligesom det er afgørende, at forsikringsselskaberne oftere anerkender, at reparationstiderne ikke passer med alle reparationer.  

“Lige nu misbruger forsikringsselskaberne desværre det monopol, som Autotaks er. Og de misbruger, at det er dem, der driver systemet. De reparationstider, som værkstederne får betaling for, må og skal jo afspejle den virkelighed, der er ude på værkstederne. Særligt når det kommer til brugen af brugte dele, som Autotaks slet ikke tager højde for,” siger Nicky Bobak.   

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert