Eftermarked

Elbiler er den store joker på eftermarkedet 

Mens eftermarkedet bliver vigtigere og vigtigere, betyder den store tilvækst af elbiler, at fremtiden ser usikker ud, viser medlemsundersøgelse.

Foto: Colourbox

Eftermarkedet får større og større betydning for økonomien rundt omkring i autobranchen. Det viste en medlemsundersøgelse om eftermarkedet blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer for nylig.  

Men i takt med at flere hundrede tusinde benzin- og dieselbiler er forsvundet fra bilparken, og endnu flere nye elbiler kommer til, så betyder det også store forandringer på eftermarkedet. 

Som allerede beskrevet ser over halvdelen af respondenterne i medlemsundersøgelsen mindre service på elbiler som en af de største udfordringer ved at drive en fornuftig eftermarkedsforretning. 

Og når man spørger til, hvordan elbilerne påvirker eftermarkedet økonomisk i dag, svarer 65 procent da også, at elbilerne forværrer økonomien på værkstederne nu og her, mens kun 4 procent svarer, at elbilerne forbedrer økonomien. Omvendt mener 14 procent ikke, at elbilerne har nogen påvirkning af økonomien nu og her.  

Ser man lidt længere ud i fremtiden, er der dog lidt større håb. Her svarer 52 procent, at elbiler vil forværre økonomien på værkstederne på sigt, mens 17 procent svarer, at elbilerne vil forbedre økonomien på sigt. 11 procent mener ikke, at elbilerne vil have nogen påvirkning på sigt. 

I begge tilfælde er der dog også et markant mindretal, der ikke tør spå om, hvordan elbilerne vil påvirke eftermarkedet. 

“Branchen får større og større erfaring med elbilerne i takt med, at de fylder mere og mere. Men det er stadig for tidligt at konkludere entydigt på den langsigtede effekt. For vi ved meget lidt om, hvilke behov elbilerne vil have på sigt, når de bliver ældre. Så lige nu er elbilerne den store joker på eftermarkedet,” siger Nicky Bobak, medlemschef i AutoBranchen Danmark.  

“Men det står klart, at elbilerne i hvert fald i dag er en udfordring, der allerede har ramt indtjeningen mange steder.” siger han videre. 

Vidt forskellig påvirkning

Dykker man mere ned i, hvor de forskellige indtægtskilder på eftermarkedet i dag er påvirket af elbilernes indtog, er billedet ganske nuanceret. 

Her er det især service, der ses som en udfordring.  

53 procent af respondenterne svarer, at deres indtægter fra service i dag er faldet på grund af elbilernes indtog, mes 10 procent har oplevet et markant fald. Kun lidt over én procent har oplevet stigende indtægter fra service, mens 23 procent har set uændrede indtægter. 

Når det kommer til mekaniske reparationer, har 43 procent oplevet faldende indtægter, mens 6 procent har oplevet markant faldende indtægter. 7 procent har oplevet stigende indtægter, mens 29 procent oplever, at indtægterne fra mekaniske reparationer er uændrede.  

Omvendt ser det markant bedre ud, når det kommer til skadesarbejde. 35 procent af respondenterne fastslår, at indtægterne fra skadesarbejde er uændrede, mens 29 procent fastslår, at de er steget. 4 procent siger tilmed, at indtægterne fra skadesarbejde er steget markant, efter elbilerne fylder mere.  

14 procent mener dog også her, at indtægterne er faldet.  

Når det kommer til reservedele, oplever de fleste (33 procent) uændrede indtægter, mens 29 siger, at indtægterne er faldet og 20 procent siger, at de er steget som følge af elbilernes indtog.  

Kontakt

Nicky Bobak

Medlemschef