Som det flere gange er dokumenteret, er det overordentligt svært for mange af landets autolakerere at tjene penge på forsikringsskaderne.
Deres værkstedskunder forhandler lakerernes timepriser og timepriserne sakker bagefter, værkstederne takserer også lakerernes del af skadesarbejdet, hvilket kan føre til manglende betaling og udgifterne til fragt er i takt med elbilernes fremmarch blevet en stor torn i øjet på branchen.
Derfor er flere og flere lakerere begyndt at tage nye metoder i brug for at sikre en korrekt afregning – og dermed også deres bundlinje.
En af dem er Steen Termansen, der er indehaver af 4M Lakering i Esbjerg, der ugentlig maler mellem 60 og 70 skader og som alle inklusiv beskæftiger i alt 16 personer, heraf 10 lakerere.
Her har man nemlig for snart tre år siden sat en minimumstimepris for alt sit malerarbejde – og hvis værkstederne ikke kan få den timepris dækket af forsikringsselskaberne, må de selv betale differencen.
På samme måde eftertakserer man hos 4M Lakering alle skader, så man får betaling for det arbejde, der udføres – og ikke bare det arbejde, som er blevet godkendt på taksatorrapporten – og som værkstedskunden har udfyldt eller som er blevet tilrettet af en taksator.
En vis nervøsitet
Det var dog ikke uden en vis nervøsitet, at Steen Termansen tog de skridt – for han ønsker jo at bevare det gode forhold til sine værkstedskunder.
“Jeg tænkte da “Den bliver svær, den her”. Og jeg var også bange for at miste mine kunder,” siger han.
“Men vi forklarede, at hvis ikke vi gør noget, så kan det ikke blive ved med at gå. Så vi sagde, at det er sådan, det bliver. Ellers må I finde en anden maler,” fortæller han.
Og det kunne kunderne generelt set godt forstå. De ved jo også, hvordan udgifterne er steget på autolakererierne.
Steen Termansen fortæller, at tiltagene da også har betydet, at mange af hans værkstedskunder på samme måde har kunne få hævet den timepris, de får til lakereren. Måske ikke helt op til Steen Termansens minimumstimepris, men tæt på. Og nogen har også fået hævet deres egen værkstedstimepris.
For nogle af de mindre værksteder er der dog stadig et stykke vej, fortæller han.
“De er fandme også pressede. Men jeg har lagt mærke til, at der er begyndt at komme mere gang i timeprisforhandlingerne ude på værkstederne, så jeg håber, det hjælper,” siger Steen Termansen.
Betaling for alt udført arbejde
Men det handler som sagt ikke kun om timeprisen. Hos 4M Lakering gennemgår man også alle taksatorrapporter, og man fakturerer for det arbejde, der reelt bliver udført – og ikke kun det, der gives penge for på taksatorrapporten.
Det betyder, at man på knap halvdelen af skaderne sender en eftertaksering, som er veldokumenteret med fotos af det arbejde, der udføres – og efterfølgende sendes en faktura afsted til værkstedskunderne.
“Vi ønsker ikke at få betaling for noget, vi ikke laver, men vi vil til gengæld have betaling for det arbejde, vi laver. Hverken mere eller mindre. For det bliver altså til mange penge, hvis man snyder sig selv hver dag,” siger han.
Og selvom timepriserne selvfølgelig har betydning, er det ifølge Steen Termansen endnu vigtigere, at man får betaling for alt det arbejde, der laves. Og her er korrekt taksering nøglen.
For at få værkstederne til at blive endnu bedre til at taksere, bruges der hos 4M Lakering utrolig meget tid over telefonen og på at tage de rigtige fotos, og selvfølgelig tjekke op på, at alle de ansatte husker at få taget billederne. Derudover har 4M Lakering for nylig fået lavet nogle nye laminerede foldere med billeder og tekster om diverse skader for at få fokus på bedre taksering, forklarer Steen Termansen.
Må agere efter forholdene
Han har selv været i branchen fra han var 13 år, og han blev selvstændig første gang som 21-årig.
Og efter de mange år i branchen gør han nu, som han gør, fordi han kan se en udvikling, der presser branchen: De store forsikringsselskaberne bliver større og større og sidder på mere og mere af markedet. De dikterer udviklingen og skaber ulig konkurrence, siger han. Samtidig ser han, hvordan flere store mærkeforhandlere bliver endnu større og nogen får endda egne malerværksteder for at holde omsætningen i eget hus:
“Om det kan betale sig med de store rabatter, der bliver givet, der må vi jo se tiden an,” siger han.
Men uanset hvad øger det konkurrence om arbejdskraften. Ikke kun på løn, men også på vilkår og faciliteter.
“Så vi mærker presset. Jeg har jo også gået og sagt, at lige om lidt falder rabatten og lige om lidt får vi penge for fragt. Men der sker ikke rigtig det helt store, så vi må jo agere derefter.”
Derfor opfordrer han også resten af branchen til at gøre det samme som hos 4M Lakering.
“Jeg håber, at andre også vil begynde at tage sig rigtigt betalt. Jeg kan ikke forstå, at vi skal hænge sådan efter som branche, mens forsikringsselskaberne tjener styrtende med penge på vores arbejde.”
Og det er Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark, enig i:
“Den samlede pose penge til skadesbranchen – altså både lakerere og værksteder – fra forsikringsselskaberne skal være større. For der er alt for mange opgaver, der ikke betales godt nok for i dag – hvis overhovedet. Og derfor er det supervigtigt, at man alle steder i branchen har fokus på at få den betaling, som man har krav på,” siger Nicky Bobak.
Kontakt





