Autolak og eftermarked

Lakerer: “Vi finder fejl på cirka halvdelen af rapporterne” 

Stor lakererkæde oplever, at værkstederne kunne være markant bedre til at taksere lakarbejdet korrekt. Derfor opfordrer driftsdirektør til mere dialog.

Takseringen af skader er grundlaget for afregningen og dermed hele økonomien i skadesbranchen. Men som AutoBranchen Danmark flere gange har beskrevet, halter takseringen ofte, når det kommer til lakarbejdet.  

Det oplever man også hos AH Autolak, der har otte malerværksteder på Fyn og i Jylland, fortæller driftsdirektør Torben Magnussen: 

“Vi er ikke i tvivl om, at vi misser en del penge, fordi takseringen ikke er korrekt,” siger han. 

Han har for nylig haft besøg af AutoBranchen Danmarks eftermarkedskonsulent Lars Baun Vilhelmsen, der på to af de otte værksteder hjalp med at gennemgå en række rapporter fra værkstederne. 

Samlet set var der fejl på cirka halvdelen af rapporterne, viste stikprøven, og Torben Magnussen forklarer, at det for kun tre rapporter drejede sig om fejl for 4000 kroner.  

Mange penge på årsbasis

“Vi maler cirka 700 biler om ugen, og hvis der er fejl for bare 100 kroner på halvdelen af rapporterne, så bliver det stadig mange penge på årsbasis,” konstaterer Torben Magnussen. 

De fejl, der er typiske, handler eksempelvis om manglende afregning for specialafdækning eller sealing, men der er tale om et bredt udsnit af fejl, hvor det også er tydeligt, at mange pladesmede og værkførere måske ikke har den dybeste forståelse for, hvordan lakarbejdet udføres.  

Så udover at kigge på rapporterne, er AH Autolak også begyndt at gennemgå laktimepriserne for at se, hvornår de senest er blevet reguleret – og her gælder det for nogle af deres aftaler, at det ikke er sket siden 2014, altså i ti år.  

Og det er selvfølgelig utilfredsstillende, fastslår Torben Magnussen, som nu vil gennemgå rapporter og laktimepriser i alle afdelinger.  

Efterfakturerer ikke alt

Men selvom der også her skulle findes fejl, betyder det dog ikke, at AH Autolak planlægger at efterfakturere alle deres kunder – i hvert fald ikke uden videre:  

“Vi lever af at være gode venner med vores kunder, så vi efterfakturerer ikke alle de fejl, vi finder. Men vi er hyppigere begyndt at gøre opmærksom på, at de glemmer noget, og hvis fejlen bliver ved med at bliver lavet, selvom vi påpeger det, kommer der nok en faktura ekstra på et tidspunkt,” siger han og tilføjer: 

“Men som udgangspunkt søger vi dialogen. Vi vil ikke dunke folk oven i hovedet med deres fejl, for vi laver jo også selv fejl en gang imellem. Men på sigt er ambitionen at få luget ud i fejlene – og her er dialogen vigtigt. For det er jo til fordel for begge parter, hvis vi får den betaling, vi har krav på.” 

Vil efteruddanne ansatte

Samtidig fokuserer AH Autolak også på at uddanne deres afdelingsledere i at have mere fokus på korrekt taksering og i at følge op overfor værkstedskunderne, hvis fejlene sker. 

“Vi har optimeret og optimeret og optimeret på processerne, og det tror jeg hele branchen har. Vi kan ikke bede vores medarbejdere om at løbe hurtigere, så hvis der skal findes ekstra procenter, kan det være på takseringen, hvor vi i dag alt for ofte ikke får de penge, vi har krav på,” siger Torben Magnussen.  

Han fastslår, at det er blevet ekstra vigtigt, efter at forsikringsselskaberne ved begyndelsen af året ændrede i starttiden. En øvelse – som for Torben Magnussen at se – har til formål at skabe profit hos selskaberne ved at håbe på menneskelige fejl og forglemmelser.  

Og som i hvert fald kræver, at både lakererne og de pladesmede og værkførere, der takserer, er ekstra opmærksomme.  

Til fordel for begge parter.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert