Eftermarked

“Ordentlighed og forberedelse er nøgleordene, når timepriserne skal sikres” 

Trods sin størrelse lykkes et mindre skadesværksted med at sikre timeprisstigninger til både værksted og lakerer fra alle forsikringsselskaber. Her er de gode råd.

Det er ikke usædvanligt, at pladeværksteder og autolakerere ikke har fået reguleret deres timepriser for skadesarbejde fra forsikringsselskaberne i årevis.  

Det er årsag til frustration og dårlig økonomi mange steder i skadesbranchen.  

Men hos BAT Automester i Bøvlingbjerg og Lemvig er man lykkedes med at sikre årlige timeprisstigninger til både sig selv og sin lakerer. Og det uden at blive afkrævet bundlinjerabat til gengæld, sådan som mange ellers oplever.  

Og nøgleordet i den succes er forberedelse og ordentlighed, fortæller Leo Düring Jensen, der sammen med Lars Kamstrup Jepsen er indehaver af og driver de to værksteder.  

“Det er lykkedes os at få forhandlet timeprisstigninger hjem til både værksted og vores lakerer med alle forsikringsselskaber. Der er ikke én indkøber, der har været stædig og sagt, at det ikke kan lade sig gøre,” siger han.  

Men det har også krævet noget forberedelse – og ikke mindst noget tid.  

Konkret har Leo Düring Jensen brugt sit gode forhold til lokale taksatorer til at skaffe de præcise kontaktoplysninger på dem, der skal forhandles med. Nu har han så en liste med kontaktoplysninger på de rette folk – og det i sig selv er en stor hjælp, hvor mange andre i branchen har problemer med overhovedet at få forsikringsselskabernes indkøbere i tale. 

Samtidig har han fundet inspiration i AutoBranchen Danmarks guide til den gode forhandling.

“Jeg starter med en venlig mail, hvor jeg har forberedt mig godt og fremlægger mine argumenter. Hvis der så i første gang kommer et afslag, skal man have tal og argumenter om forretningsdriften og dækningsbidrag klar,” siger han.  

God forberedelse tager tid

“Min erfaring er, at det ikke nytter noget at eskalere. Man skal være ordentlig og venlig, og så kan man finde ud af noget.” 

Inden da har de hos BAT Autometer i Bøvlingbjerg og Lemvig også haft dialog med lakereren, så der også er styr på, hvad lakereren ønsker.  

Alt sammen er noget, der tager tid – eksempelvis tog det 14 dage at skaffe alle kontaktoplysninger til forsikringsselskabernes indkøbere. 

“Jeg kan godt forstå, at der er mange, der ikke har tid til det. Jeg bruger al min tid på administration og regnskab, så her hos os, er det noget, vi kan prioritere,” siger Leo Düring Jensen. 

“Og det er givet godt ud. For hvis man ikke får de procentstigninger på timepriserne, så udhules dækningsbidraget år for år, og så har man lige pludselig ikke nogen forretning,” siger han videre.  

Som så mange andre i branchen har Leo Düring Jensen også oplevet, at forsikringsselskabernes indkøbere sammenligner hans timepriser med andre reparatørnumre i området, der typisk har lavere timepriser, men også er langt mindre aktive. Her gælder det igen om at have argumenterne klar. 

“For hvis man er saglig, kan forsikringsselskaberne jo godt se, at det ikke holder at sammenligne os med værksteder, der ikke har lavet en skade i lang tid,” siger Leo Düring Jensen. 

“For forsikringsselskaberne er det blevet meget excelark bag en skærm, men for os har det hjulpet at have den personlige kontakt. Vi får som regel svar på vores forhandlingsudkast samme dag eller dagen efter,” siger han.  

Og derfor bliver timepriser og vilkår hos BAT Automester Bøvlingbjerg og Lemvig nu reguleret årligt. Blandt andet med hjælp fra data om de årlige pristalsreguleringer, som Leo Düring Jensen bruger når stigningerne skal fastsættes.

Pas på med at sakke bagud

“Det er jo ikke for sjov, vi driver et værksted. Det er for at tjene penge. Men det må også gerne være sjovt at gå arbejde,” siger Leo Düring Jensen.  

Og det mærker Lars Kamstrup Jepsen, der er medindehaver, og som huserer på værkstederne i Bøvlingbjerg og Lemvig. Hans råd til kolleger i branchen er at huske de årlige forhandlinger. For hvis man først sakker bagud, er det svært at indhente: 

“Det er nemmere at få dem til at give en femmer ekstra hvert år, end 50 kroner hvert tiende år.” siger Lars Kamstrup Jepsen.  

Han erkender, at især de mindre skader ikke er guldgrube, men fastslår, at det har værdi, fordi det holder kunderne tæt. Og så gælder det om, at have styr på sin egen del af forretningen:

“Vores fokus på værkstedet er at sikre den rigtige taksering og få alle de små ting med. Det er det, der sikrer forretningen, og derfor tager jeg ofte på kurser, der kan sikre, at vi får betaling for alt det, vi har krav på,” siger Lars Kamstrup Jepsen.  

Han nævner dog én ting, som han gerne ser ændret i samarbejdet med forsikringsselskaberne. Og det er, at lakererne selv forhandler direkte med selskaberne – og i øvrigt også selv takserer deres del af arbejdet:

“Det er grundlæggende mærkeligt, at vi skal forhandle for lakereren. Det ville jo være 100 gange nemmere og mere retfærdigt, hvis de gjorde det selv. Og i øvrigt også takserede selv.” 

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent

Lars Baun Vilhelmsen

Eftermarkedskonsulent

Jørgen Petersen

Forsikringskonsulent