Det er næppe årets største nyhed, men forsikringsselskabet Tryg klarer sig igen dårligst, når landets autoværksteder skal vurdere deres samarbejde med de forskellige forsikringsselskaber.
Samtidig er Tryg også det forsikringsselskab, som flest oplever størst udfordringer med.
Det viser en spørgeundersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer.
Knap 41 procent af respondenterne karakteriserer i undersøgelsen deres samarbejde med Tryg som enten dårligt eller rigtig dårligt. Omvendt karakteriserer kun 4,17 procent af respondenterne deres samarbejde med Tryg som rigtig godt.
Herefter følger Taksatorringen, som 36 procent af respondenterne oplever at have et dårligt eller rigtig dårligt samarbejde med.
Herefter følger Topdanmark på tredjepladsen, hvor hver femte oplever, at samarbejdet er enten dårligt eller rigtig dårligt.
Ser man i den anden ende af skalaen, er det forsikringsselskabet If, som fleste er tilfredse med. Her svarer samlet set 55 procent af respondenterne, at de har et godt eller rigtig godt samarbejde med If, mens kun 12,4 procent svarer, at de har et dårligt eller rigtig dårligt samarbejde med If.
I undersøgelsen er der også spurgt til, hvilket forsikringsselskab det enkelte værksted har størst udfordringer med. Her er det igen Tryg, som de fleste vælger at pege på.
32 procent af respondenterne svarer således Tryg, mens 19 procent svarer Taksatorringen. På tredjepladsen følger Topdanmark, som 7 procent har peget på. Lidt over 8 procent af respondenterne svarer dog, at niveauet af udfordringer er ens hos alle forsikringsselskaber. Kun lidt over 2 procent har angivet If som det forsikringsselskab, de har størst udfordringer med, hvilket er den bedste placering.
Svære at komme i kontakt med
En af de ting, der foruden timepriser og vilkår kan være årsag til, at samarbejdet med selskaberne bliver oplevet som udfordrende eller dårligt, er hvor svært det kan være at få fat i forsikringsselskaberne for at forhandle.
Det er nemlig også et emne i spørgeundersøgelsen, og her svarer knap 12 procent, at det er let at komme i kontakt med selskaberne, 46 procent svarer det er svært og knap 21 procent svarer, at det er stort set umuligt.
En anden forklaring på det udfordrede samarbejde kan være det indkøbspres, som forsikringsselskaberne lægger, og som også er et tema i undersøgelsen.
Her er der blevet spurgt til, hvordan man vurderer forsikringsselskabernes indkøbsafdelingers ageren i forhold til forhandlinger om timepriser og vilkår.
Indkøbspresset er øget
Her svarer 0 respondenter, at indkøbsafdelingernes ageren er blevet meget bedre, 12 procent svarer, at den er blevet lidt bedre, 24 procent svarer lidt værre og 29 procent svarer meget værre. Knap 25 procent svarer, at de generelt oplever, at forsikringsselskabernes indkøbsafdelinger agerer uændret.
Lidt bedre ser det ud, når det kommer til det daglige samarbejde med taksatorerne – uden det dog er prangende.
Her svarer 44 procent, at samarbejdet med taksatorerne i det daglige er uændret, mens 23 procent svarer, at det er blevet lidt værre og 13 procent svarer, at det er blevet meget værre. 12 procent svarer, at samarbejdet med taksatorerne er blevet lidt bedre, mens knap 3 procent svarer, at det er blevet meget bedre.
“Der er i den grad plads til forbedring for de fleste selskaber, når det kommer til samarbejdet med værkstederne. Vi oplever, at især de store og dominerende selskaber har en tendens til at diktere og kanøfle, når de kan slippe afsted med det. Det er ikke befordrende for et godt og ligeværdigt samarbejde,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
Respondenterne har i undersøgelsen kunne forholde sig til Tryg, Takstorringen, Topdanmark, Alm.Brand/Codan, Gjensidige og If.
Du kan læse andre resultater fra medlemsundersøgelsen her og her.
Kontakt
