Eftermarked

Ny guide skal klæde værksteder og lakerere bedre på til forhandlinger 

Med udgivelse af en guide til den gode forhandling ønsker AutoBranchen Danmark at hjælpe skadesbranchen til at sikre bedre indtjening.

Efter AutoBranchen Danmark i fjor udgav en rentabilitetsanalyse af skadesbranchens økonomi, blev der afholdt en stribe debatarrangementer om branchens fremtid. Og her gik én ting igen, nemlig et ønske om at stå bedre, når forhandlingen med forsikringsselskabet finder sted. Samtidig har medlemsundersøgelser blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer vist, at det for alt for mange gælder, at deres samarbejdsaftaler med forsikringsselskaberne ikke er blevet genforhandlet i årevis. 

Derfor udgiver AutoBranchen Danmark nu en guide, der skal klæde branchen bedre på til forhandlingerne med forsikringsselskaberne, ligesom den også rådgiver til samarbejdet mellem lak og karrosseri.  

“Forsikringsselskabernes indkøbspres er mange steder virkelig voldsomt. Samtidig står skadesbranchens ejere og værkførere i forhandlingssituationen ofte over for nogle benhårde talknusere, som ikke giver ved dørene og hvor det gælder om at være så velforberedt, som man kan. Derfor har vi lavet denne guide, der forhåbentlig kan give skadesbranchen lidt flere gode kort på hånden, når forhandlingerne finder sted,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

Den næsten 40 sider lange guide indeholder alt fra huskelister, regneeksempler og tips og rådgivning til alle dele af forhandlingen, ligesom den også indeholder viden om samarbejdet med forsikringsselskaberne. 

“Vi har lavet en guide, hvor vi forsøger dels at klæde branchen på med forskellig baggrundsviden og hvor vi dels forsøger at være så konkrete som mulige i forhold til den enkelte forhandling, og alle ting, der er gode at huske at lave aftaler for,” siger Nicky Bobak. 

Samtidig tilbyder AutoBranchen Danmarks eftermarkedsafdeling som altid råd og sparring, hvis man har brug for det – også om forhandlingerne, ligesom AutoBranchens Danmarks jurister er klar til at gennemse samarbejdsaftaler, kontrakter og lignende.  

Forhandlingsguiden bliver i offentliggjort på AutoBranchen Danmarks hjemmeside i næste uge, ligesom den i fysisk form bliver sendt ud til alle medlemmer med den næste udgave af Magasinet Eftermarkedet, der udkommer i slutningen af februar.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent

Lars Baun Vilhelmsen

Eftermarkedskonsulent

Jørgen Petersen

Forsikringskonsulent